Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Семинар 2024 Настолник… 2024 Трудово право 2024 1000 въпроса… 2024
начало > сп. Български законник > 2015 > бр. 5, Май 2015 г. > Коригиране на издадена фактура с гр...
сп. Български законник
бр. 5, Май 2015 г.

Коригиране на издадена фактура с грешна дата

Отговаря доц. д-р Али ВЕЙСЕЛ – д.е.с., регистриран одитор

   Въпрос: Фирма издава фактура на 7.11.2014 г. към свой клиент, като допуска техническа грешка и на фактурата записва 7.10.2014 г. Дава фактурата на клиента на същата дата и той я включва в дневника за покупки в период октомври 2014 г.
В своето счетоводство предава съответната фактура на 04.12.2014 г. и тогава се установява, че е допусната техническата грешка. Към 04.12.2014 г. има издадени фактури към клиенти с период декември. Как следва да се коригира тази грешка?

   Отговор: Изискванията за коригиране на фактурите са посочени в чл. 116 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС). Според ал. 1 от този член погрешно съставени или поправени документи се анулират и се издават нови.
Съгласно нормата на чл. 116, ал. 4 от ЗДДС, когато погрешно съставени документи или поправени документи са отразени в отчетните регистри на доставчика или получателя, за анулирането се съставя и протокол за всяка от страните, който съдържа:
1. Основанието за анулирането.
2. Номера и датата на документа, който се анулира.
3. Номера и датата на издадения нов документ.
4. Подпис на лицата, съставили протокола (за всяка от страните).
Всички екземпляри на анулираните документи се съхраняват при издателя, а отчитането им от доставчика и получателя се извършва по ред, определен с правилника за прилагане на закона (чл. 116, ал. 5 от ЗДДС).

   В чл. 58 от Правилника за прилагане на ЗДДС е посочено, че отчитането на анулираните документи се извършва по реда на приложение № 12. В това отношение са посочени следните изисквания:
- при положение че се анулира документ (фактура или известие към фактура) след периода, в който е издаден, той се включва във файла „PRODAGBI.ТХТ“ на издателя, като в полетата, описващи стойности, се попълват стойности, равни по размер на съдържанието на съответните полета от оригиналния запис в дневника, но с противоположен знак;
- документът се описва в дневника за покупки на получателя във файл „POКUPKI.ТХТ“, касаещ данъчния период, през който е анулиран документът, като в полетата, описващи стойности, се попълват стойности, равни по размер на съдържанието на съответните полета от оригиналния запис в дневника, но с противоположен знак.
При корекции е необходимо да се има предвид и разпоредбата на чл. 126 от ЗДДС – допуснатите грешки в подадените справки-декларации вследствие на неправилно отразени документи в дневниците за покупките и в дневниците за продажбите, когато са установени след изтичане на срока за подаване на декларацията, се поправят, като „лицето писмено уведоми компетентния орган по приходите, който предприема действия за промяна на задължението на лицето за съответния данъчен период”.



Статия със свободен достъп