Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Семинар 2024 Настолник… 2024 Трудово право 2024 1000 въпроса… 2024
начало > сп. Български законник > 2015 > бр. 6, Юни 2015 г. > Счетоводно и данъчно оформяне на сд...
сп. Български законник
бр. 6, Юни 2015 г.

Счетоводно и данъчно оформяне на сделка - реклама срещу ваучери

Отговаря Христо ДОСЕВ – д.е.с.

   Въпрос: Нашата фирма, която продава обувни и кожени изделия, сключва договор при условията на бартер с фирма, която ще ни предостави услуга - излъчване на реклама (определен брой, за определен интервал от време). В замяна ние предоставяме ваучери за покупка на стоки от нашите магазини в търговската мрежа. Как и кога е правилно от счетоводна и данъчна гледна точка да се оформи сделката?

   Отговор: Видно от вашето запитване, е налице доставка от страна на вашето предприятие, за която възнаграждението изцяло е определено в услуги, излъчване на реклама за определен период от време. След като плащането на предоставената от вашето предприятие стока не се извършва в пари, то попадате в хипотезата на чл. 130 от ЗДДС, третираща бартера. Ето защо доставката с по-ранното данъчно събитие се смята за авансово плащане на втората насрещна доставка. Поради тази причина от гледна точка на ЗДДС през периода на предоставяне на ваучерите, което представлява авансово плащане, извършено с парични еквиваленти (ваучери с определена номинална стойност), вашето предприятие следва да начисли дължимия данък на база на паричното изражение на ваучерите, което при размяна следва да е еквивалентно на стойността на получената услуга по предоставяне на определено рекламно време. Във вашата сделка по размяна не е приложима нормата на чл. 26, ал. 7 от ЗДДС за определяне на данъчната основа на доставките, тъй като вие сте дали парично изражение на сделката – еквивалентна на номиналната стойност на ваучерите. В същото време другото предприятие следва да издаде насрещна фактура за полученото авансово плащане посредством издаване на фактура, имаща данъчна основа и дължим ДДС, равен на издадената от вашето предприятие фактура за предоставените ваучери.

   Например при предоставяне на ваучери на стойност 1500 лв. вашето предприятие следва да издаде фактура с данъчна основа 1250 лв. и дължим ДДС в размер на 250 лева. В същото време предприятието, предоставящо рекламната услуга, следва да издаде фактура за получен аванс със същата данъчна основа и дължим ДДС.
Обръщаме внимание, че счетоводният режим на двете насрещни доставки не следва данъчния режим на бартера по смисъла на ЗДДС. Спазвайки принципа на текущото начисляване, вашето предприятие следва да отчита издадената фактура за предоставените ваучери като клиенти по аванси до момента, в който ваучерите бъдат упражнени и съответно е налице предоставяне на обувки и/или кожени изделия на притежателите на ваучерите, когато следва да отчетете прихода от продажбите на стоки. По аналогичен начин получената рекламна услуга следва счетоводно да се отчете като разход на предприятието пропорционално на времето, през което се излъчват рекламните клипове.

   Пример: През месец февруари 2015 година е сключен договорът за замяна, като в същия период вие сте предали ваучери на стойност 1500 лв. Съгласно договора отсрещната страна се задължава да излъчи 4 рекламни клипа с продължителност 10 секунди – един през месец март и три през месец април 2015 г. В същото време притежателите на ваучерите са закупували стоки от вас, плащайки с ваучери, както следва:
- месец февруари – на стойност 600 лв. с вкл. 20% ДДС;
- месец март – на стойност 750 лв. с вкл. 20% ДДС;
- месец април – на стойност 150 лв. с вкл. 20% ДДС.
Във вашето предприятие за периода м. февруари – м. юли 2015 г. сделката по размяна може да отрази в хронологичните регистри със следните примерни счетоводни записвания:
За м. февруари 2015 г.
За издадената фактура във връзка с предоставените ваучери:
Дт с/ка Клиенти 1500 лв.
Кт с/ка ДДС за продажбите 250 лв.
Кт с/ка Клиенти по аванси 1250 лв.

   За получената фактура във връзка с третирането на бартера по реда на ЗДДС:
Дт с/ка Доставчици по аванси 1250 лв.
Дт с/ка ДДС за покупките 250 лв.
Кт с/ка Доставчици 1500 лв.

   За прихващане на двете насрещни сделки:
Дт с/ка Доставчици 1500 лв.
Кт с/ка Клиенти 1500 лв.

   За отчитане на продадените стоки, платени с ваучери в размер на 600 лева с вкл. ДДС:
Дт с/ка Клиенти по аванси 500 лв.1
Кт с/ка Приходи от продажби на стоки 500 лв.

   За м. март 2015 г.
За отчитане на продадените стоки, платени с ваучери в размер на 750 лв. с вкл. ДДС:
Дт с/ка Клиенти по аванси 625 лв.
Кт с/ка Приходи от продажби на стоки 625 лв.

   За отчитане на излъчените реклами (1 на брой) с единична цена от 375 лв.2 с вкл. ДДС:
Дт с/ка Разходи за външни услуги 312,50 лв.3
Кт с/ка Доставчици по аванси 312,50 лв.

   За м. април 2015 г.
За отчитане на продадените стоки, платени с ваучери в размер на 150 лв. с вкл. ДДС:
Дт с/ка Клиенти по аванси 125 лв.
Кт с/ка Приходи от продажби на стоки 125 лв.

   За отчитане на излъчените реклами (3 на брой) с единична цена от 375 лв. с вкл. ДДС:
Дт с/ка Разходи за външни услуги 937,50 лв.
Кт с/ка Доставчици по аванси 937,50 лв.
_________
1 Тъй като ДДС е начислен за цялата стойност по бартера, за продажбите на стоки не е
задължително издаването на фактури с нулева стойност. Счетоводното записване се взема на
база документ, удостоверяващ действително предадените стоки на клиентите, платили с вау-
чери. Сумата на прихода в размер на 500 лв. се осчетоводява нето от дължимия за доставката
ДДС в размер на 100 лева (500 + 100 = 600 лева общо).
2 1500 лв./4 бр. рекламни клипа = 375 лв. на брой с вкл. 20% ДДС.
3 Тъй като ДДС е начислен за цялата стойност по бартера, за получаването на рекламната
услуга не е задължително издаването на фактури с нулева стойност. Счетоводното записване се взема на база документ, удостоверяващ действително излъчените реклами за съответния период.
Сумата на разхода в размер на 312,50 лв. се осчетоводява нето от дължимия за доставката ДДС
в размер на 62,50 лв. (312,50 + 62,50 = 375 лв. общо).



Статия със свободен достъп