БЮЛЕТИН

бр. 74
Юли 2013 г.
БЪЛГАРСКИ ЗАКОННИК
ЕКСПЕРТИС

АРХИВ НА БЮЛЕТИНА
 
     
 
Избрано от сп. "Български законник"  
 
     
  Предоставяне на справка и възстановяване на данък, удържан в друга държава - членка на ЕС

 
  Костадин ИВАНОВданъчен експерт

 
 

Задължението за предоставяне на информация чрез специална справка се регламентира в чл. 73 и чл. 74 от ЗДДФЛ. Член 73 от закона, регламентиращ задължението за предоставяне на информация от платци на доходи, е изменян и допълван 10 пъти в последните 6 години. Последните промени са в сила от 1 януари 2013 г.

1. Съгласно чл. 73, ал. 1 предприятията и самоосигуряващите се лица по смисъла на Кодекса за социално осигуряване - платци на доходи, са длъжни да изготвят справка по образец и да посочат следните изплатени през годината доходи:
- доходите по чл. 10, ал. 1, т. 3, 4 и 6, подлежащи на облагане с данък върху общата годишна данъчна основа;
- доходит. по глава шеста, подлежащи на облагане с окончателен данък, с изключение на подлежащите на деклариране по реда на чл. 142, ал. 5 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс;
- доходите от прехвърляне на права или имущество, с изключение на тези по чл. 13, ал. 1, т. 3;
- и доходите по чл. 13, ал. 1, т. 3, 7, 8, 9, 20, 21 и 24 в случаите, когато годишният размер на съответния доход, изплатен на физическо лице, превишава 5000 лв.
При преобразуване или прехвърляне на предприятие посочената справка се изготвя от правоприемника (изм. и доп., ДВ, бр. 94 от 2012 г., в сила от 1 януари 2013 г.)       

2. Доходите по чл. 38, ал. 1, т. 2 се включват в справката за данъчната година, през която е взето решението за разпределяне на дивидента, за данъчната година на начисляване на сумите - в случаите на скрито разпределение на печалбата, или за данъчната година на начисляване на ликвидационния дял.
В случаите на продажба, замяна или друго възмездно прехвърляне на права или имущество по чл. 33, ал. 3 доходите се включват в справката за данъчната година на прехвърлянето.
Изключително важно е, че справката се предоставя в срок до 30 април на следващата година на териториалната дирекция на Националната агенция за приходите по мястото на регистрация на платеца на дохода.
А при прекратяване с ликвидация или с обявяване в несъстоятелност на предприятие справката се предоставя в сроковете и по реда за подаване на данъчната декларация по чл. 162 от Закона за корпоративното подоходно облагане.

3. Съгласно последната промяна на чл. 73, ал. 5, която е в сила от 1 януари 2013 г. (ДВ, бр. 94 от 2012 г.), когато предприятията и самоосигуряващите се лица са изплатили през данъчната година доходи на повече от 5 физически лица, справката се предоставя само на електронен носител във формат и по ред, одобрени със заповед на изпълнителния директор на Националната агенция за приходите.
 Работодателите периодично предоставят информация за изплатените доходи по трудови правоотношения и за данъка, удържан върху тези доходи, а министърът на финансите издава наредба за съдържанието, начина и реда за предоставяне и съхраняване на данните.

4. Задължени за предоставяне на информация са и държавни органи. Съгласно чл. 74, ал. 1 Министерството на вътрешните работи при поискване от органите по приходите предоставя необходимата информация за установяване дали едно лице е местно или чуждестранно съгласно глава първа.
А съгласно ал. 2, чл. 74 Министерството на регионалното развитие и благоустройството ежегодно до 15 декември предоставя на Националната агенция за приходите актуални данни за населението по настоящ адрес, обобщени по населени места.

5. Приспадането на данък, удържан в друга държава - членка на Европейския съюз, е регламентирано в глава петнадесета, чл. 78 от закона. Съгласно този член удържаният данък в Кралство Белгия, Република Австрия или във Великото херцогство Люксембург за доходи от спестявания, изплатени от агент платец на местни физически лица, с изключение на еднолични търговци, се приспада от дължимия данък върху общата годишна данъчна основа на лицето, определен в подадената годишна данъчна декларация по чл. 50.
Ако след приспадането на данъка има остатък, той се възстановява въз основа на искане в сроковете и по реда на глава шестнадесета от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
Към годишната данъчна декларация съответно към посоченото искане се прилага документ, удостоверяващ размера на дохода и удържания данък в държавата, посочена в ал. 1, издаден от компетентните данъчни власти на тази държава.

6. Възстановяването на данък, удържан в друга държава - членка на Европейския съюз, е регламентирано в чл. 79 от закона.
Съгласно чл. 79 физическо лице, с изключение на едноличните търговци, което не е имало задължение за подаване на декларация по чл. 50, има право да си възстанови удържания данък в Кралство Белгия, Република Австрия или във Великото херцогство Люксембург за доходи от спестявания, изплатени от агент платец.
„Доходи от спестявания" са: доходите, свързани с всякакъв вид вземания за дълг, независимо дали са гарантирани с ипотека или с клауза за участие в печалбата на длъжника, включително лихвите по депозити в банки, лихвите и отстъпките от облигации и бонове, както и доходите от продажба на облигации и бонове (премии и печалби); не се смятат за доход от спестявания неустойките за закъснели плащания – т. 49 от ДР на ЗДДФЛ.
А"агент платец" е всяко лице, извършващо стопанска дейност на територията на Кралство Белгия, Република Австрия и Великото херцогство Люксембург, което изплаща доход от спестявания на местни физически лица по този закон, включително когато е посредник при изплащането на дохода.- т. 50 от ДР на ЗДДФЛ.

7. Възстановяването на данък, удържан в друга държава - членка на ЕС, се извършва въз основа на искане в сроковете и по реда на глава шестнадесета от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
Към искането се прилага документ, удостоверяващ размера на дохода и удържания в държавата данък, издаден от компетентните данъчни власти на тази държава.

8. Приоритетното прилагане на данъчна спогодба или друг международен договор се регламентира в чл. 75, 76 и чл. 77 от ЗДДФЛ. То се изразява в следното:
Съгласно чл. 75, когато в данъчна спогодба или в друг международен договор, ратифициран от Република България, обнародван и влязъл в сила, се съдържат разпоредби, различни от разпоредбите в ЗДДФЛ, се прилагат разпоредбите на съответната данъчна спогодба или договор.
 Извън случаите по чл. 75 при определянето на данъка върху дохода местните физически лица ползват данъчен кредит за идентични или подобни чуждестранни данъци, наложени в чужбина от съответните компетентни органи - чл. 76.
Местните физически лица ползват данъчен кредит за всички данъци върху дивиденти, лихви, авторски и лицензионни възнаграждения, възнаграждения за технически услуги и наеми, изплатени от източници в чужбина.
Данъчният кредит се определя за всяка държава и за всеки вид доход поотделно и се ограничава до сумата на българския данък върху доходите, който би бил дължим върху тези доходи с източник в чужбина, ако се прилагаше към местен доход.

9. Съгласно ал. 4, чл. 76 при необходимост министърът на финансите може да:
- определя кои данъци са идентични или подобни на данъка върху доходите на физическите лица;
- уточнява произхода и конкретния размер на местните или чуждестранните доходи, получени от съответен източник;
- не признава ползването на данъчен кредит за онези чуждестранни данъци, с които кредитът е неправомерно увеличен.

10. Предотвратяването на отклонението от данъчно облагане се регламентира в чл. 77 на ЗДДФЛ. Съгласно този член при определяне на задълженията на лицата по ЗДДФЛ в случаите на сделки между свързани лица, на сделки, сключени при условия, чието изпълнение води до отклонение от данъчно облагане и прилагане на пазарни цени, трансфери, свързани с определена база, както и за лихви по финансов лизинг се прилагат съответно разпоредбите за предотвратяване на отклонението от данъчно облагане от Закона за корпоративното подоходно облагане.  

11. За непредставяне или за несвоевременно представяне на информацията по чл. 73, както и за посочване на неверни или непълни данни се налага глоба или имуществена санкция в размер до 250 лв., освен ако лицето не подлежи на по-тежко наказание.
За нарушения, извършени за повече от едно физическо лице, глобата или имуществената санкция се налага поотделно за всяко физическо лице.
При повторно нарушение по ал. 1 глобата или имуществената санкция е в размер до 500 лв. - чл. 82.

12. Лице, което не изпълни задължението си по чл. 51, ал. 1 за представяне на годишен отчет за дейността или не го представи в срок, се наказва с глоба или с имуществена санкция в размер до 500 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание.
При повторно нарушение глобата или имуществената санкция е в размер до 1000 лв. - чл. 83.


 
  .  
     
 
Избрано от в. Седмичен законник  
 
     
  Доставка на услуги, представляващи paботa върху движими вещи

 
  Отговаря Мина ЯНКОВА - началник-отдел в МФ

 
  Въпрос: Българска фирма, регистрирана по ЗДДС, има договор за ушиване на облекла с фирма от САЩ. Американската фирма купува от испанска фирма, регистрирана по ДДС в Испания, платове, конци, копчета и ципове...

 
  към пълния текст...  
     
  Обекти за настаняване, в които е приложима 9%-ната данъчна ставка

 
  Отговаря Лиляна ПАНЕВА - данъчен консултант

 
  Въпрос: ЕООД извършва услуги по настаняване (нощувки и хранене) в два вида туристически обекти - категоризиран хотел и туристическа хижа. Каква ставка би следвало да се начислява на нощувките и храненето в хотела и в хижата...

 
  към пълния текст...  
     
 
Избрано от в. Главен счетоводител  
 
     
  Република България
Национална агенция за приходите
№ 91-00-88 от 26.06.2013 г.


 
 
 
  Относно: Право на приспадане на данъчен кредит за начислен данък върху добавената стойност за получени доставки, свързани с договор за лизинг или отдаване под наем на лек автомобил...

 
  към пълния текст...  
     
  Република България
Национална агенция за приходите
№ 3-1192 от 23.04.2013 г.


 
 
 
  Относно: Ред за осигуряване и документиране на доставките на земеделски производител, който същевременно е регистриран и като ЕТ, по реда на Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС)...

 
  към пълния текст...  
     
 

София, 1000,
пл. "Райко Даскалов" № 1 вх. Б, ет. 3,
тел.: 98 98 200, 986 40 40


ekspertis.bg | zakonnik.bg

Ако не желаете да получавате
съобщения от нас, моля,
отговорете на този имейл
със Subject: Delete.
 
 
1000 въпроса - 1000 отговора от практиката на счетоводителя 2013
 
     
 

Вижте съдържанието

Поръчайте тук

 
     
 
Настолник на счетоводителя 2013
 
     
 

Вижте съдържанието

Поръчайте тук

 
     
 
Годишни финансови отчети 2012 г.
 
 


Публикувайте при нас

Вижте условията

 
     
 
Издания за данъчна, счетоводна и осигурителна практика
 
     
  сп. БЪЛГАРСКИ ЗАКОННИК
Всеки месец върху 128 страници, вече 20 години доверен партньор на счетоводители, финансисти и мениджъри.

в. СЕДМИЧЕН ЗАКОННИК
Единствения седмичен вестник със специлизирана информация директно на вашето бюрo. Изключително синтезиран и професионално списван, вестникът е незаменим помощник в професионалната работа на счетоводителя.

в. ГЛАВЕН СЧЕТОВОДИТЕЛ
Два пъти месечно върху 32 страници професионално подбрана и структурирана справочна информация за счетоводителя. Препечатки от цялата специализирана преса.

Вижте подробности за абонамента...

 
 
ВИДЕО
 
     
 

Регулиране на слабата капитализация по ЗКПО за данъчни цели - Мина Димитрова - дипломиран експерт-счетоводител

Обезценка на вземания във връзка с преобразуването на финансовия резултат за 2012 г. по ЗКПО
Мина Димитрова - дипломиран експерт-счетоводител

Осигуряване на самоосигуряващи се лица през 2013 г. - Аспасия Петкова - експерт по социално осигуряване

Срокове за внасяне на осигурителни вноски през 2013 г. - Аспасия Петкова - експерт по социално осигуряване