БЮЛЕТИН

бр. 75
Септември 2013 г.

АБОНАМЕНТНА КАМПАНИЯ
2014 г. започна

бонуси и отстъпки

БЪЛГАРСКИ ЗАКОННИК
ЕКСПЕРТИС

АРХИВ НА БЮЛЕТИНА
 
     
 

Поръчайте

безплатна парола

за достъп до издания на zakonnik.bg

 

Безплатен семинар

„Актуални проблеми по осигуряването и
прилагането на новата данъчно-осигурителна сметка.
Актуални въпроси по прилагането на ЗДДС.
Предстоящи промени в ЗДДС и ППЗДДС, в сила от 1 януари 2014 г.”

Експертис с
обновена визия


С новия облик и подобрена функционалност, Експертис Ви гарантира сигурно счетоводство!

 
   
     
 
Избрано от сп. "Български законник"  
 
     
  Разпоредбите на чл. 27, ал. 3, т. 1 от ЗДДС в контекста на Решение на СЕС по съединени дела С 621/10 и С 129/11 от 2012 г.

 
  Лиляна ПАНЕВАданъчен консултант

 
  Разпоредбите на чл. 27 от ЗДДС регламентират реда, по който се определя размерът на данъчната основа (ДО) на доставките при наличието на обстоятелства, при които приложението на общия ред на чл. 26 от закона създава предпоставки за ощетяване на фиска...

 
  към пълния текст...  
     
 
Избрано от в. Седмичен законник  
 
     
  Вътреобщностна доставка на стока

 
  Отговаря Милена КИРИЛОВА - юрист

 
  Въпрос: Дружеството ни изработва изделия за дружество от Чехия. И двете дружества са регистрирани по Закона за ДДС. Има договореност за изработка на определено количество, като доставките ще се извършват по конкретни поръчки...

 
  към пълния текст...  
     
  Право на парично обезщетение за безработица

 
  Отговаря Кина КОЙЧЕВА-ЛУКАРСКА - държавен експерт по осигуряването в НОИ

 
  Въпрос: Работя по трудово правоотношение. В последните две години съм ползвала отпуск за бременност и раждане и за отглеждане на дете до 2 години. Работодателят ме уведоми, че като се върна на работа, следва да подам молба за напускане и трудовото ми правоотношение ще бъде прекратено...

 
  към пълния текст...  
     
 
Избрано от в. Главен счетоводител  
 
     
  Република България
Национална агенция за приходите
№ 3-1089 от 15.04.2013 г.


 
 
 
 

Относно: Изпълнение на условията на преотстъпване на корпоративен данък по реда на чл. 189б от Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) от регистриран земеделски производител

Според изложеното в запитването дружество е регистриран земеделски производител, реализиращ облагаем оборот от продажбата на непреработена растителна продукция. Във връзка с приложението на чл. 189б, ал. 2, т. 1 от ЗКПО поставя следните въпроси:
1. Счита ли се за нова земеделска техника изграждането на външен стационарен 60 - тонен кантар на бетонова площадка с подходи за претегляне на натоварените със зърно автомобили?
2. Счита ли се за нова земеделска техника изграждането на 1500 кв.м  път от външния стационарен кантар до складовете за съхранение на зърно?
При така изложената фактическа обстановка и с оглед разпоредбите ЗКПО (ДВ, бр. 105/2006 г., посл. изм., ДВ, бр. 23/2013 г.) изразяваме следното становище:
Съгласно чл. 189б, ал. 1 от ЗКПО корпоративният данък се преотстъпва в размер до 60% на данъчно задължени лица, регистрирани като земеделски производители,  за данъчната им печалба от дейност по производство на непреработена растителна и животинска продукция.
Във връзка с прилагането на чл. 189б, ал. 1 от ЗКПО от цитираното определение за земеделски производители се налага изводът, че данъчната печалба на тези лица от дейност по производство на непреработена растителна и животинска продукция следва да се формира от продажбата на такава продукция.
Съгласно чл. 189б, ал. 2 от ЗКПО корпоративният данък се преотстъпва, когато са изпълнени едновременно следните условия:
1. преотстъпеният данък се инвестира в нови сгради и нова земеделска техника, необходими за извършване на посочената в ал. 1 дейност, в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването;
2. активите по т. 1 са придобити при пазарни условия, съответстващи на такива при несвързани лица;
3. дейността по чл. 189б, ал. 1 от ЗКПО трябва да продължи да се осъществява за период от поне три години след годината на преотстъпване; това обстоятелство се декларира всяка година до изтичане на тригодишния срок с годишните данъчни декларации;
4. преотстъпеният данък не трябва да превишава 50% от стойността на активите по т. 1;
5. активите по т. 1 не заместват съществуващи активи;
6. за активите по т. 1 земеделският производител не е получател (бенефициент) по някоя от следните помощи:
а) помощ по смисъла на чл. 107, § 1 от Договора за функционирането на ЕС;
б) минимална помощ по смисъла на Регламент (ЕО) № 1535/2007 на Комисията от 20 декември 2007 г. за прилагане на членове 87 и 88 от Договора за създаване на ЕО към помощите de minimis в сектора на производството на селскостопански продукти (OB, L 337/35 от 21 декември 2007 г.);
в) финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони;
г) всяка друга публична финансова помощ от националния бюджет и/или от бюджета на Европейския съюз.
Условието на т. 1 от цитираната правна норма изисква преотстъпеният данък да се инвестира в нови сгради и нова земеделска техника, необходими за извършване на дейността, посочена в ал. 1 на чл. 189 б от ЗКПО, в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването.

За целите на чл. 189 б, ал. 2, т. 1 от ЗКПО в § 1, т. 60 от ДР на същия закон е дадено определение на понятието „земеделска техника”, а именно: „земеделска техника за целите на чл. 189б са самоходните, несамоходните и стационарните машини, съоръженията, инсталациите и апаратите, използвани в земеделието”.
Изразът „използвани в земеделието” следва да се разбира в смисъла, вложен в т. 30 от Решението на Европейската комисия (С /2011/863 от 11.02.2011 г.), където е посочено, че глава ІV, част А от „Насоките на Общността” позволява на държавите членки да предоставят подпомагане за инвестиции в земеделски стопанства при спазването на определени условия. В съответствие с т. 27 от „Насоките”, глава ІV, част А се прилага само за инвестиции, свързани с първично производство на продукти, които попадат в обхвата на Приложение І към договора.

По отношение инвестирането в нови сгради следва да се отбележи, че в ЗКПО липсва дефиниция за понятието „сгради”, поради което за целите на този закон се прилага общоприетият смисъл на това понятие, извлечен от нормативната уредба, регулираща устройството на територията, кадастъра и имотния регистър.
В § 5, т. 46 от ДР на Закона за устройство на територията (ЗУТ) е определено, че "груб строеж" е сграда или постройка, на която са изпълнени ограждащите стени и покривът, без или с различна степен на изпълнени довършителни работи. Предвид това,  изискването за инвестиране на преотстъпения данък ще се смята за изпълнено, ако същият е вложен в придобиването на нова сграда, включително изградена в груб строеж, в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването.

В настоящия случай дружеството е инвестирало в изграждането на 60-тонен кантар на бетонова площадка и на 1500 кв.м път от външния стационарен кантар до складовете за съхранение на зърно.
В тази връзка следва да се отбележи, че ако 60-тонният кантар е необходим за дейността по производство на непреработена растителна продукция, например участва чрез функциите си да определя теглото на произведената непреработена растителна продукция, тогава същият може да послужи за доказване изпълнението на условието на чл. 189б, ал. 2, т. 1 от ЗКПО. Следва да се има предвид, че в непосредствена връзка с условието на чл. 189б, ал. 2, т. 1 е условието и по т. 5 на същата норма, а именно: „активите по т. 1 (нова земеделска техника) не заместват съществуващи активи”. Освен това, за да бъде признато преотстъпването, е необходимо да се изследва дали са изпълнени и останалите условия, визирани в чл. 189 б, ал. 2 от ЗКПО.  

Относно изграждането на 1500 кв. м път от външния стационарен кантар до складовете за съхранение на зърно същият не може да послужи за доказване изпълнението на условието на чл. 189б, ал. 2, т. 1 от ЗКПО, тъй като инвестицията не е свързана с първично производство на продукти, какъвто е и смисълът, вложен в т. 30 от Решението на Европейската комисия (С /2011/863 от 11.02.2011 г.).

Директор на дирекция „ОУИ” – Велико Търново: (п)
(не се чете)



 
     
     
  Република България
Национална агенция за приходите
№ 3-1019 от 05.04.2013 г.


 
 
 
  Относно: Приложение разпоредбите на Наредба № 5 от 29 декември 2002 г. на МТСП и Наредба № Н-8 от 29 декември 2005 г. на МФ по отношение на общинските детски и специализирани звена за предоставяне на социални услуги...

 
  към пълния текст...  
     
 

София, 1000,
пл. "Райко Даскалов" № 1 вх. Б, ет. 3,
тел.: 98 98 200, 986 40 40


ekspertis.bg | zakonnik.bg

Ако не желаете да получавате
съобщения от нас, моля,
отговорете на този имейл
със Subject: Delete.
 
 
1000 въпроса - 1000 отговора от практиката на счетоводителя 2013
 
     
 

Вижте съдържанието

Поръчайте тук

 
     
 
Настолник на счетоводителя 2013
 
     
 

Вижте съдържанието

Поръчайте тук

 
     
 
Издания за данъчна, счетоводна и осигурителна практика
 
     
  сп. БЪЛГАРСКИ ЗАКОННИК
Всеки месец върху 128 страници, вече 20 години доверен партньор на счетоводители, финансисти и мениджъри.

в. СЕДМИЧЕН ЗАКОННИК
Единствения седмичен вестник със специлизирана информация директно на вашето бюрo. Изключително синтезиран и професионално списван, вестникът е незаменим помощник в професионалната работа на счетоводителя.

в. ГЛАВЕН СЧЕТОВОДИТЕЛ
Два пъти месечно върху 32 страници професионално подбрана и структурирана справочна информация за счетоводителя. Препечатки от цялата специализирана преса.

Вижте подробности за абонамента...

 
 
ВИДЕО
 
     
 

Регулиране на слабата капитализация по ЗКПО за данъчни цели - Мина Димитрова - дипломиран експерт-счетоводител

Обезценка на вземания във връзка с преобразуването на финансовия резултат за 2012 г. по ЗКПО
Мина Димитрова - дипломиран експерт-счетоводител

Осигуряване на самоосигуряващи се лица през 2013 г. - Аспасия Петкова - експерт по социално осигуряване

Срокове за внасяне на осигурителни вноски през 2013 г. - Аспасия Петкова - експерт по социално осигуряване