БЮЛЕТИН

бр. 75
Септември 2013 г.

АБОНАМЕНТНА КАМПАНИЯ
2014 г. започна

бонуси и отстъпки

БЪЛГАРСКИ ЗАКОННИК
ЕКСПЕРТИС

АРХИВ НА БЮЛЕТИНА
 
     
 
Избрано от сп. "Български законник"  
 
     
  Разпоредбите на чл. 27, ал. 3, т. 1 от ЗДДС в контекста на Решение на СЕС по съединени дела С 621/10 и С 129/11 от 2012 г.

 
  Лиляна ПАНЕВАданъчен консултант

 
  Разпоредбите на чл. 27 от ЗДДС регламентират реда, по който се определя размерът на данъчната основа (ДО) на доставките при наличието на обстоятелства, при които приложението на общия ред на чл. 26 от закона създава предпоставки за ощетяване на фиска...

 
  към пълния текст...  
     
 
Избрано от в. Седмичен законник  
 
     
  Вътреобщностна доставка на стока

 
  Отговаря Милена КИРИЛОВА - юрист

 
  Въпрос: Дружеството ни изработва изделия за дружество от Чехия. И двете дружества са регистрирани по Закона за ДДС. Има договореност за изработка на определено количество, като доставките ще се извършват по конкретни поръчки...

 
  към пълния текст...  
     
  Право на парично обезщетение за безработица

 
  Отговаря Кина КОЙЧЕВА-ЛУКАРСКА - държавен експерт по осигуряването в НОИ

 
  Въпрос: Работя по трудово правоотношение. В последните две години съм ползвала отпуск за бременност и раждане и за отглеждане на дете до 2 години. Работодателят ме уведоми, че като се върна на работа, следва да подам молба за напускане и трудовото ми правоотношение ще бъде прекратено...

 
  към пълния текст...  
     
 
Избрано от в. Главен счетоводител  
 
     
  Република България
Национална агенция за приходите
№ 3-1089 от 15.04.2013 г.


 
 
 
  Относно: Изпълнение на условията на преотстъпване на корпоративен данък по реда на чл. 189б от Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) от регистриран земеделски производител...

 
  към пълния текст...  
     
  Република България
Национална агенция за приходите
№ 3-1019 от 05.04.2013 г.


 
 
 
 

Относно: Приложение разпоредбите на Наредба № 5 от 29 декември 2002 г. на МТСП и Наредба № Н-8 от 29 декември 2005 г. на МФ по отношение на общинските детски и специализирани звена за предоставяне на социални услуги

Според изложеното в запитването към община …….. има създадени детски и социални заведения на бюджетна издръжка, които притежават самостоятелни ЕИК по БУЛСТАТ. Източникът на финансиране е съответният стандарт за съответната дейност по ЗДБРБ и всички средства по бюджета се управляват от кмета на общината. Работодател на управителя/директора е община ………., а работодател на персонала е съответното заведение. Уведомлението по чл. 62, ал. 5 от КТ за регистриране в НАП на трудовия договор на управителя/директора е подадено по БУЛСТАТ на община … Осигурителните вноски за същия се внасят и съответно Декларация образец № 1 с данни за осигуряването му се подава от БУЛСТАТ на съответното заведение. Във връзка с извършена проверка по разходите на държавното обществено осигуряване от РУ „Социално осигуряване” - гр. ………… на „…………………….” и издадено задължително предписание на контролния орган на НОИ се поставя следният въпрос:
По кой БУЛСТАТ следва да се регистрира трудовият договор на управителя/директора на детско/социално заведение в обхвата на община ……….. и съответно как да се извърши внасянето на дължимите осигурителни вноски и подаването на Декларация образец № 1 „Данни за осигуреното лице”?
В запитването са формулирани допълнително и следните два въпроса:

  • Кой код от Класификатора на икономическите дейности (КИД) следва да се посочи в уведомлението за регистрация на трудовия договор и в декларация образец № 1 за лицата, незаети пряко в общинската администрация, на които кметът е работодател, основната икономическа дейност на осигурителя или дейността, в която пряко са заети?
  • Задължен ли е работодателят да подава уведомление по чл. 62, ал. 5 от КТ за изборните длъжности – кмет на община и кмет на кметство?

При така изложената фактическа обстановка с оглед разпоредбите на Наредба № 5 от 29 декември 2002 г. на МТСП за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда (Наредба № 5, обн., ДВ, бр. 1/2003 г., посл. изм., ДВ, бр. 17/2011 г.) и Наредба № Н-8 от 29 декември 2005 г. на МФ за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица (Наредба № Н-8, обн., ДВ, бр. 1/2006 г., посл. изм., ДВ, бр. 103/2012 г.) изразяваме следното становище:
Писменото запитване в частта по първия поставен въпрос относно по кой БУЛСТАТ следва да се регистрира трудовият договор на управителя/директора на детско/социално заведение в обхвата на община ……….. и съответно как да се извърши внасянето на дължимите осигурителни вноски и подаването на Декларация образец № 1 „Данни за осигуреното лице” е изпратено в Дирекция „ДОМ” при ЦУ на НАП - гр. София, за изразяване на становище по компетентност с писмо изх. № ………….. по описа на Дирекция „ОДОП” – гр. Велико Търново.

По втори въпрос:
На основание чл. 1, ал. 1 от Наредба № 5 от 29 декември 2002 г. за съдържанието и реда за изпращане на уведомлението по чл. 62, ал. 5 от Кодекса на труда (КТ) работодателят е задължен да уведомява компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите (ТД на НАП) за сключване, изменение или прекратяване на трудовите договори, като изпраща уведомление (приложение № 1) и уведомление за промяна на работодателя по чл. 123, ал. 1 от КТ или по чл. 123а, ал. 1 или ал. 4 от КТ (приложение № 5). Уведомление (приложение № 5) се изпраща и при промяна на единния идентификационен код (ЕИК) по регистър БУЛСТАТ/ЕИК на търговеца, служебен номер, издаден от НАП на осигурителя, без да се променя работодателят.
Съгласно чл. 5, т. 4, б. „б” от Наредба № 5/2002 г. на МТСП уведомлението съдържа данни за наименованието и кода на икономическата дейност по Класификатора на икономическите дейности (КИД), в която е заето лицето при изпращане на уведомлението.

Относно кодовете по КИД следва да се има предвид, че в т. 12.2 на Декларация образец № 1 се попълва 4-значният код по НКИД, съответстващ на икономическата дейност, в която работи осигуреното лице. За лицата, наети в спомагателни дейности на работодателя по смисъла на § 1, т. 2 от ДР на Наредба № 5/2002 г. на МТС, когато той извършва повече от една икономическа дейност, се попълва служебен код "0000". Основната икономическа дейност се определя съобразно преобладаващия брой заети лица по трудови правоотношения. Когато осигурителят осъществява две или повече икономически дейности, основна е икономическата дейност, в която са заети най-голям брой лица, работещи по трудово правоотношение, без да се вземат предвид работниците и служителите, които са общофункционално свързани с всички дейности на осигурителя. При равен брой работещи по трудови правоотношения в отделните дейности основната икономическа дейност на осигурителя се определя по негов избор (§ 1 от ДР на Наредбата за елементите на възнаграждението и за доходите, върху които се правят осигурителни вноски). В т. 12.3 на декларацията се попълва номерът на реда, в който е определена основната икономическа дейност на осигурителя съгласно Приложение № 1 към чл. 8, т. 1 от Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване за съответната година.

По третия въпрос:
Съгласно разпоредбите на чл. 38, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА) кметът на общината, както и кметовете на кметства се избират пряко от населението за срок от 4 години при условия и по ред, определени със закон.
Пълномощията на кмета на общината, на кмета на кметството и на кмета на района възникват от полагането на клетвата по чл. 32, ал. 1 (чл. 38, ал. 4 от ЗМСМА).
Кметовете на общини, райони и кметства имат всички права по трудово правоотношение освен тези, които противоречат или са несъвместими с тяхното правно положение (чл. 38, ал. 7 от ЗМСМА).
Разпоредбите, регламентиращи възникването на трудовото правоотношение, произтичащо от избор, са уредени в Глава пета, раздел ІІІ на КТ.
Съгласно чл. 83, ал. 1 от КТ длъжностите, които се заемат въз основа на избор, се установяват в закон, в акт на Министерския съвет или в устав.
Трудовото правоотношение възниква от обявяване на кандидата за избран (чл. 86, ал. 1 от КТ) и с него не се сключва трудов договор, а споразумение по чл. 107 от КТ.
Съгласно разпоредбите на същия, когато трудовото правоотношение възниква от избор или от конкурс, преди постъпването на работа работодателят и работникът или служителят уговарят размера на трудовото възнаграждение. Те могат да уговарят и други условия по трудовото правоотношение.
В чл. 62, ал. 3 от КТ е регламентирано, че в тридневен срок от сключването или изменението на трудовия договор и в седемдневен срок от неговото прекратяване работодателят или упълномощено от него лице е длъжен да изпрати уведомление за това до съответната териториална дирекция на Националната агенция за приходите (ТД на НАП).
Данните, които се съдържат в уведомлението, и редът за неговото изпращане се определят с наредба на министъра на труда и социалната политика, съгласувана с изпълнителния директор на НАП и председателя на Националния статистически институт (чл. 62, ал. 5 от КТ) – Наредба № 5/2002 г. на МТСП.
Съгласно т. 8 от Указанията за попълване на уведомлението за сключен трудов договор според приложение № 1 от наредбата в поле „Основание на договора” се вписва код „08” - споразумение по чл. 107 от КТ, във връзка с чл. 83 от същия кодекс”.
Със Заповед № PД01-931/27.12.2010 г. на министъра на труда и социалната политика е утвърдена Националната класификация на професиите и длъжностите 2011 г. (НКПД), където е предвиден специален код за длъжността „Кмет, кметство” - 11119018.
Следователно предвид гореизложеното работодателят следва да подава уведомление по чл. 62, ал. 5 от КТ и за изборните длъжности – кмет на община и кмет на кметство.

Директор на дирекция „ОУИ” – Велико Търново: (п)
(не се чете)



 
     
     
 

София, 1000,
пл. "Райко Даскалов" № 1 вх. Б, ет. 3,
тел.: 98 98 200, 986 40 40


ekspertis.bg | zakonnik.bg

Ако не желаете да получавате
съобщения от нас, моля,
отговорете на този имейл
със Subject: Delete.
 
 
1000 въпроса - 1000 отговора от практиката на счетоводителя 2013
 
     
 

Вижте съдържанието

Поръчайте тук

 
     
 
Настолник на счетоводителя 2013
 
     
 

Вижте съдържанието

Поръчайте тук

 
     
 
Издания за данъчна, счетоводна и осигурителна практика
 
     
  сп. БЪЛГАРСКИ ЗАКОННИК
Всеки месец върху 128 страници, вече 20 години доверен партньор на счетоводители, финансисти и мениджъри.

в. СЕДМИЧЕН ЗАКОННИК
Единствения седмичен вестник със специлизирана информация директно на вашето бюрo. Изключително синтезиран и професионално списван, вестникът е незаменим помощник в професионалната работа на счетоводителя.

в. ГЛАВЕН СЧЕТОВОДИТЕЛ
Два пъти месечно върху 32 страници професионално подбрана и структурирана справочна информация за счетоводителя. Препечатки от цялата специализирана преса.

Вижте подробности за абонамента...

 
 
ВИДЕО
 
     
 

Регулиране на слабата капитализация по ЗКПО за данъчни цели - Мина Димитрова - дипломиран експерт-счетоводител

Обезценка на вземания във връзка с преобразуването на финансовия резултат за 2012 г. по ЗКПО
Мина Димитрова - дипломиран експерт-счетоводител

Осигуряване на самоосигуряващи се лица през 2013 г. - Аспасия Петкова - експерт по социално осигуряване

Срокове за внасяне на осигурителни вноски през 2013 г. - Аспасия Петкова - експерт по социално осигуряване