в. Главен счетоводител бр. 22, 16 - 30 ноември 2023 г. |
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
№ М-24-36-55 от 02.10.2023 г. ОТНОСНО:Задължение за водене на счетоводство от физическо лице – земеделски стопанин, регистрирани по ЗДДС
НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ
В Централно управление на Национална агенция за приходите (ЦУ на НАП) с вх. № М-24-36-55/ 21.08.2023 г. е заведено Ваше писмено запитване като физическо лице – земеделски стопанин, в което излагате следната фактическа обстановка:
Упражнявате дейност като земеделски стопанин, регистриран сте по ЗДДС и се облагате по реда на чл. 29 от Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ). Посочили сте, че сте запознат с писмо № 94-00-94/02.06.2010 г. на дирекция ОДОП ……., от което, според Вас, е видно, че не сте задължен да водите счетоводство. Твърдите, че при извършена проверка от органи на НАП по прихващане и възстановяване на ДДС, проверяващите органи не са споделили същото виждане и са поискали да представите оборотна ведомост, главна книга, хронологични и аналитични регистри и други справки, които е трябвало да представите.
В тази връзка поставяте въпроса дали при последващи проверки от страна на НАП сте задължен да представяте оборотна ведомост, главна книга, хронологични и аналитични регистри и други справки, които за да представите, е необходимо да водите двустранно счетоводство, и ако сте задължен, какво е законовото основание за това.
С оглед изложената фактическа обстановка и съобразявайки относимата нормативна уредба, по-специално приложимите законови разпоредби на ЗДДС и Закона за счетоводството (ЗСч), на основание чл. 10, ал. 1, т. 10 от Закона за Националната агенция за приходите, изразявам следното принципно становище:
Задължението за водене на счетоводство, изискванията и принципите за неговото осъществяване са предмет на правната уредба на ЗСч. Съгласно чл. 1, т. 1 от ЗСч този закон урежда изискванията към текущото счетоводно отчитане и счетоводните системи в предприятията (счетоводствата). Видно от чл. 3, ал. 1 от ЗСч, текущото счетоводно отчитане се организира по реда на този закон и се извършва по способа на двустранното счетоводно записване. В чл. 2 от ЗСч е регламентирано кои са предприятията за целите на този закон, като сред тях не са посочени физическите лица, които не са търговци по смисъла на Търговския закон (ТЗ). Съгласно чл. 2, т. 1 от ТЗ физическите лица, занимаващи се със селскостопанска дейност, не се смятат за търговци.
Следователно, физическите лица, произвеждащи земеделска продукция, които не са регистрирани като търговци по Търговския закон, не са определени като предприятия по смисъла на ЗСч и съответно нямат задължение да спазват изискванията за текущо счетоводно отчитане, уредени с този закон.
С разпоредбата на чл. 123, ал. 1 от ЗДДС е законово регламентирано задължението на всяко регистрирано лице да води подробна счетоводна отчетност, която да е достатъчна за установяване на задълженията му по този закон от органите по приходите. От обхвата на регистрираните лица, задължени да водят подробна счетоводна отчетност, достатъчна за установяване на задълженията им от органите по приходите за целите на ЗДДС, не са изключени регистрираните по закона физически лица, произвеждащи земеделска продукция.
Независимо от липсата на изрична дефиниция на понятието „подробна счетоводна отчетност“, визирано чл. 123, ал. 1 от ЗДДС, е безспорно, че на всяко регистрирано по този закон лице се вменява задължение да води счетоводна отчетност, независимо че не попада сред посочените в чл. 2 от ЗСч лица. Следва да се отбележи, че издаването на фактури само по себе си не представлява водене на счетоводство, а документиране на извършените доставки съгласно императивни нормативни разпоредби на ЗДДС.
Това налага извода, че макар за регистрираните по ЗДДС лица, които не попадат в обхвата на задължените да прилагат ЗСч лица, да е вменено задължение за водене на счетоводна отчетност, не е налице задължение да спазват изискванията за текущо счетоводно отчитане по способа на двустранното счетоводно записване.
Предвид горното, регистрираните по ЗДДС лица, които не попадат в обхвата задължените да прилагат ЗСч лица, могат да избират каква счетоводна отчетност да водят, но тя трябва да е достатъчно подробна, за да може да се установят задълженията им по ЗДДС от органа по приходите, като например: да са проследими моментът на получаването на стоките и услугите, наличностите и последващото им потребление за извършване на освободени или облагаеми доставки, или за цели, различни от икономическата дейност на лицата. В случая фактът, че се облагате по реда на чл. 29 от ЗДДФЛ, е без значение, тъй като разпоредбата на чл. 123, ал. 1 от ЗДДС е специална норма, въвеждаща задължение за водене на счетоводна отчетност единствено по отношение на регистрираните по ЗДДС лица.
Зам. изпълнителен директор на НАП: (Венцислава Петкова)