Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Счетоводен семинар Настолник… Трудово право…
Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Счетоводен семинар Настолник… Трудово право…
начало > в. Главен счетоводител > 2023 > бр. 23, 1 - 15 декември 2023 г. > № М-24-36-57 от 27.09.2023 г. ОТНОС...
в. Главен счетоводител
бр. 23, 1 - 15 декември 2023 г.

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
№ М-24-36-57 от 27.09.2023 г. ОТНОСНО: Здравноосигурителен статус на българска гражданка, която пребивава в Германия

НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ

   Във Ваше писмо с вх. №М-24-36-57 от 25.09.2023 г. по описа на Централно управление на Национална агенция за приходите (НАП) е изложена следната фактическа обстановка:
От пет години и половина живеете в Германия. Пенсионерка сте по българското законодателство. Живеете при внучката си, която се грижи за Вас. Не упражнявате трудова дейност на територията на Германия.
Нуждаете се от специални грижи в Германия във връзка с Ваше заболяване, които не могат да бъдат отпуснати само въз основа на издаден формуляр S1 от България. За да ползвате тези грижи е необходимо спрямо Вас да е приложимо осигурителното законодателство на Германия и да внасяте здравноосигурителни вноски там.
Отправяте молба да получите информация има ли начин и какъв е той да Ви бъде прекратено здравното осигуряване в България.
Предвид така изложената фактическа обстановка е необходимо да имате предвид следното:
По отношение на лицата, граждани на държави членки на Европейския съюз (ЕС), които упражняват правото си на свободно движение в рамките на ЕС, се прилагат Регламент (ЕО) №883/2004 на Европейския парламент и на Съвета за координация на системите за социална сигурност (Регламент (ЕО) №883/2004) и Регламент (ЕО) №987/2009 на Европейския парламент и на Съвета за установяване процедурата за прилагане на Регламент (ЕО) №883/2004 за координация на системите за социална сигурност (Регламент (ЕО) №987/2009).
Видно от изложеното в запитването, Вие попадате в персоналния обхват на Регламент (ЕО) №883/2004.
За да се установи дали има основание за осигуряване по дадено законодателство, спрямо едно лице, попадащо в обхвата на координационните регламенти, е необходимо да се изследват правилата, регламентирани в Дял II на Регламент (ЕО) №883/2004 (чл. 11 - 16). Тези правила имат приоритет над разпоредбите на националното законодателство на държавите членки по отношение на това, къде трябва да бъде осигурено едно лице.
В тази връзка следва да имате предвид, че съгласно чл. 11, параграф 1 от Регламент (ЕО) №883/2004 лицата, за които се прилага този регламент, са подчинени на законодателството само на една държава членка.
По отношение на лицата, които не са трудово активни (най-общо това са лицата, които нямат статут на заети или самостоятелно заети лица), се прилага законодателството на държавата членка по пребиваване (чл. 11, параграф 3, буква „д“ от Регламент (ЕО) №883/2004). Тази разпоредба се прилага и спрямо лица, които са придобили право на пенсия съгласно законодателството на държава членка, каквато сте и Вие.
Дефиниция на понятието „пребиваване” за целите на прилагане на Регламент (ЕО) №883/2004 е въведена с чл. 1(й) от него. „Пребиваване“ е мястото, където лицето обичайно пребивава.
Обръщам Ви внимание, че съгласно член 16, параграф 2 от Регламент (ЕО) №883/2004 лице, което получава пенсия или пенсии съгласно законодателството на една или повече държави членки и което пребивава в друга държава членка, може, по негово искане, да бъде освободено от прилагането на законодателството на държавата по пребиваване, при условие че спрямо него не се прилага това законодателство поради осъществяване на дейност като заето или като самостоятелно заето лице.
С оглед изложеното, при условие че Вие пребивавате в Германия по смисъла на координационните регламенти, не извършвате трудова дейност на територията на тази държава или друга страна членка на ЕС и не сте се възползвала от правото си по член 16, параграф 2 от Регламент (ЕО) №883/2004, то за Вас е приложимо немското законодателство в областта на социалната сигурност.
В този случай следва да се има предвид, че на основание чл. 33, ал. 2 от Закона за здравното осигуряване (ЗЗО) пенсионерите, получаващи български пенсии, които подлежат на осигуряване по законодателството на друга държава членка съгласно правилата за координация на системите за социална сигурност, не са в кръга на задължително осигурените в Националната здравноосигурителна каса (НЗОК) лица. За тях не се дължат здравноосигурителни вноски по реда на ЗЗО. Националният осигурителен институт (НОИ) не следва да представя данни по реда на Наредба №Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица за лицата, които са пенсионери от държавното обществено осигуряване (ДОО) и подлежат на здравно осигуряване по законодателството на друга държава членка.
В този аспект, при положение че за Вас е приложимо законодателството на друга държава членка, във връзка с подадени данни, свързани със здравното Ви осигуряване, следва да се обърнете към НОИ.
В допълнение Ви обръщам внимание, че изразеното становище по поставения въпрос е принципно тълкуване на относимите правни норми, като е възможно факти и обстоятелства, които не са описани в запитването Ви, да дават основание за становище, различно от изложеното.

   Зам. изпълнителен директор на НАП: (Венцислава Петкова)



Статия със свободен достъп