Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Настолник… Годишен семинар… 1000 въпроса… Трудово право…
Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Настолник… Годишен семинар… 1000 въпроса… Трудово право…
начало > в. Главен счетоводител > 2024 > бр. 15, 1 - 15 август 2024 г. > № М-24-36-28 от 17.06.2024 г. ОТНОС...
в. Главен счетоводител
бр. 15, 1 - 15 август 2024 г.

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
№ М-24-36-28 от 17.06.2024 г. ОТНОСНО: Прилагане разпоредбите на Регламент (ЕО) №883/2004 на Европейския парламент и на Съвета за координация на системите за социална сигурност (Регламент (ЕО) №883/2004)

НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ

   Във Ваше запитване с вх. №….. по описа на Централно управление на Национална агенция за приходите (НАП) е изложена следната фактическа обстановка:
Имате образувано изпълнително дело от публичен изпълнител за неплатени задължения за осигурителни вноски за периода от 01.01.2023 г. до 31.12.2023 г. В България сте самоосигуряващо се лице в качеството Ви на собственик на ЕООД. От 01.05.2023 г. и към настоящия момент сте заето лице по трудов договор във Франция.
Във връзка с изложената фактическа обстановка поставяте въпроса:
Какви документи следва да се представят, за да бъдат коригирани и заличени задълженията Ви за задължителни осигурителни вноски в България за периода от 01.05.2023 г. до момента, тъй като за посочения период се осигурявате на основание сключен трудов договор във Франция?
Предвид така изложената обща фактическа обстановка, поставения въпрос и съобразявайки относимата нормативна уредба с оглед компетентността на НАП, изразявам следното становище:
Съгласно чл. 10, ал. 1, т. 10 от Закона за Националната агенция за приходите (ЗНАП) изпълнителният директор на НАП организира разясняване на данъчното и осигурителното законодателство в рамките на функциите и правомощията на агенцията. В тази връзка Ви уведомявам, че изразявам принципно становище по поставения въпрос, като е възможно факти и обстоятелства, които не са описани в запитването Ви, да дават основание за становище, различно от настоящото.
По отношение на лицата, граждани на държави членки на Европейския съюз (ЕС), които осъществяват трудова дейност, упражнявайки правото си на свободно движение в рамките на ЕС, се прилагат Регламент (ЕО) №883/2004 и Регламент (ЕО) №987/2009 на Европейския парламент и на Съвета за установяване процедурата за прилагане на Регламент (ЕО) №883/2004 за координация на системите за социална сигурност (Регламент (ЕО) №987/2009).
Определяне на приложимото законодателство е един от основните принципи, установени с координационните регламенти. Резултат от него е определянето на държавата членка, в която се дължат задължителните осигурителни вноски.
На основание чл. 11, параграф 1 от общите правила на Регламент (ЕО) №883/2004 лицата, за които се прилага регламентът, са подчинени на законодателството на само една държава членка.
Основното правило при определяне на приложимото право е, че лицата, спрямо които се прилага Регламент (ЕО) №883/2004 и които осъществяват трудова дейност като заети или самостоятелно заети лица, се подчиняват на законодателството на държавата членка, на чиято територия полагат труда си (чл. 11, параграф 3, буква а) от Регламент (ЕО) №883/2004).
Разпоредбите, регламентиращи правилата за определяне на приложимото законодателство, се съдържат в Дял II на Регламент (ЕО) №883/2004. Тези правила имат приоритет над националното законодателство на държавите членки по отношение на това къде трябва да бъде осигурено едно лице.
Приложимото законодателство се определя в съответствие с разпоредбите на чл. 11 – чл. 16 на Дял II от Регламент (ЕО) №883/2004, при условие че е налице трансгранична ситуация (пресичане на граници между държави, които прилагат регламента от лица, попадащи в персоналния му обхват).
В конкретната хипотеза, доколкото Вие упражнявате правото си на свободно движение и извършвате трудова дейност на територията на две държави членки (Франция и България), за Вас е налице случай на трансгранична ситуация.
С оглед на това попадате в приложното поле на координационните регламенти и за Вас следва да се определи приложимото законодателство за социална сигурност според разпоредбите на Дял II от Регламент (ЕО) №883/2004.
При определяне на приложимото законодателство по отношение на трудовоактивните лица е от съществено значение същите да бъдат ясно определени като заети или самостоятелно заети лица.
За целите на прилагането на Дял II от Регламент (ЕО) №883/2004 „дейност като заето лице“ и „дейност като самостоятелно заето лице“ е всяка дейност или положение, което се приема за еквивалентно за целите на осигурителното законодателство на държавата членка, в която се осъществява такава дейност или съществува еквивалентно положение (основание чл. 1(а) и (б) от Регламент (ЕО) №883/2004).
Обръщам внимание, че квалифицирането на лице като заето или самостоятелно заето се извършва въз основа на третирането на съответната дейност според осигурителното законодателство на държавата членка, на чиято територия подлежащият на осигуряване полага труда си.
В запитването си посочвате, че извършвате трудова дейност на територията на Франция като заето лице по трудов договор, а в България сте самоосигуряващо се лице в качеството си на собственик на търговско дружество. В тази връзка е необходимо да имате предвид, че по отношение на лицата, които обичайно работят в две или повече държави членки, съществуват специални разпоредби, които се съдържат в член 13 от Регламент (ЕО) №883/2004. Тези разпоредби представляват изключение от основното правило в регламента - „лицата са подчинени на законодателството на държавата, на чиято територия полагат труда си“.
В конкретната ситуация, при условие че за дейността Ви на територията на Франция сте определена като заето лице, Вие попадате в приложното поле на чл. 13, параграф 3 от Регламент (ЕО) №883/2004, според който лице, което обичайно осъществява дейност като заето лице и дейност като самостоятелно заето лице в различни държави членки, е подчинено на законодателството на държавата членка, в която то осъществява дейност като заето лице. Предвид това в контекста на изложената фактическа обстановка за периода, за който се полага труд в качеството на заето и на самостоятелно заето лице на територията на две държави членки, задължителните осигурителни вноски биха били дължими по реда на осигурителното законодателство на Франция, което обстоятелство може да бъде удостоверено от компетентния орган на тази държава.
Националното законодателство на компетентната държава членка се прилага в неговата цялост с всички произтичащи задължения, които освен превеждане на осигурителни вноски могат да включват задължителни регистрации, подаване на данни и други задължения, в зависимост от спецификата на това законодателство.
Периодите на приложимост на чуждо законодателство могат да бъдат удостоверени пред НАП, като бъде представено удостоверение А1, издадено от компетентна институция на държавата, чието законодателство е определено като приложимо. Този документ ще удостовери, че Вие сте подчинена на съответното осигурително законодателство за периода, посочен в него, и не се дължат задължителни осигурителни вноски в България по българското законодателство.
В допълнение към гореизложеното е необходимо да имате предвид, че за целите на прилагане на чл. 13 от Регламент (ЕО) №883/2004 е регламентирана процедура, съдържаща се в разпоредбите на член 16 от Регламент (ЕО) № 987/2009. В същата е предвидено задължение на лицaта, които упражняват дейности в две или повече държави членки, да уведомят за това институцията, определена от компетентния орган на държавата членка по пребиваване, след което той определя приложимото законодателство, съответно държавата членка, в която са дължат задължителните осигурителните вноски за лицето.
Обръщам внимание, че дефиниция на пребиваване за целите на прилагане на Регламент (ЕО) №883/2004 е въведена с чл. 1(й) от него, според който „пребиваване“ е мястото, където лицето обичайно пребивава. Критериите за установяване на пребиваването по смисъла на Регламент (ЕО) №883/2004 са въведени в чл. 11 от Регламент (ЕО) №987/2009. Според тази разпоредба пребиваването по смисъла на основния регламент се определя въз основа центъра на интересите на лицето. В зависимост от случая, могат да се вземат предвид и други критерии, сред които, но не само: продължителност и непрекъснато пребиваване на територията на съответните държави членки; семейно положение и роднинските връзки на лицето; естеството и специфичните характеристики на упражняваната дейност; жилищното положение на лицето и други.

   Зам. изпълнителен директор на НАП: (Венцислава Петкова)



Статия със свободен достъп