Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Счетоводен семинар Настолник… Трудово право…
Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Счетоводен семинар Настолник… Трудово право…
начало > в. Седмичен законник > 2013 > бр. 22, 10 - 16 юни 2013 г. > Как функционират на практика разпор...
в. Седмичен законник
бр. 22, 10 - 16 юни 2013 г.

Как функционират на практика разпоредбите относно координацията на социалната сигурност

   Национален осигурителен институт

   1. Преносими документи
При разглеждане на административни преписки с трансграничен елемент институциите за социална сигурност често трябва да обменят информация с институции в други държави членки. Повечето данни се обменят пряко между тях. Обаче в определени случаи нужната ви информацията може да бъде издадена под формата на документ, който след това можете да представите пред институциите на други държави членки. Тези преносими документи, които в момента представляват формуляри на хартиен носител (в бъдеще обаче могат да бъдат издавани и на друг носител), ви дават възможност да докажете, че при вашето движение в рамките на Европа разполагате с редица права. Тези преносими документи са изброени в таблицата по-долу.
Обикновено преносимите документи се издават при поискване от ваша страна. Ако обаче забравите да поискате съответния документ преди отпътуване, това няма да ви попречи да потърсите обезщетения: институцията на другата държава членка ще получи необходимите данни пряко от компетентната институция на вашата държава. Това обаче може да доведе до известно забавяне на решението по вашето искане.
2. Отношения с няколко държави членки
Когато разглеждането на даден въпрос е свързано със системите за социална сигурност на няколко държави членки (например при командировани работници, погранични работници), може да се окаже трудно искането да бъде подадено в необходимия срок до органа, институцията или съдилище на определена държава членка. Това може да доведе до частична или пълна загуба на вашите права на обезщетение съгласно националните закони на тази държава. За да бъдат избегнати такива нежелани последствия, в разпоредбите относно координацията се гарантира, че вашето искане ще бъде допустимо, ако в рамките на същия срок го подадете в съответен орган, институция или съдилище на друга държава членка (например тази, в която пребивавате или имате престой). След това вашето искане ще бъде препратено незабавно към компетентната държава.

   Преносими документи

Сфера на социална сигурност

документ

номер

предишен e-формуляр

приложимо законодателство

Удостоверение относно законодателството в областта на социалната сигурност, прило­жимо за притежателя

a1

Е101, Е103

обезщетения за болест

Регистрация за здравно осигуряване

s1

Е106, Е109, Е120, Е121

Право на планирано лечение

s2

Е112

Медицинско лечение за бивш транграничен работник в пре­дишна държава на заетост

s3

-

Право на здравно осигуряване въз основа на осигуряване за трудова злополука и професионална болест

da1

Е123

пенсии

Обобщение на решенията относно пенсия, взети от инсти­туциите на държавите членки, в които лицето е придобило пенсионни права

p1

Е205, Е207, Е211

обезщетения за безработица

Периоди,  които  трябва  да бъдат взети предвид за предоставянето на обезщетения за безработица

u1

Е301

Запазване на правото на обез­щетения за безработица

u2

Е303

Обстоятелства, които биха могли да повлияят на правото на обезщетения за безработица

u3

-



  
Ако сте били заети или самостоятелно заети лица в няколко държави членки, може да се окаже трудно да бъде определена държавата, в която трябва да подадете вашите заявления за пенсия за инвалидност или старост. По правило вие можете да ги подадете в институцията на държавата членка, в която пребивавате, ако сте били осигурявани там. Институцията на държавата на пребиваване ще препрати заявлението към компетентната институция и датата на първоначалното подаване на заявлението ще се счита за датата, на която то е внесено в правилната институция. Това решение е във ваш интерес, тъй като обикновено най-лесният и удобен начин за подаване на искане е това да стане във вашата държава на пребиваване.
Искане за обезщетения за инвалидност може да бъде подадено също така в държавата, в която е настъпила инвалидността, докато искане за пенсия за старост може да бъде подадено също и в институцията на последната държава, в която сте били осигурявани, ако не сте осигурявани в държавата на пребиваване.
ВАЖНО: Предназначението на горепосочените документи и процедури е да облекчат трансграничните отношения между институциите за социална сигурност на няколко държави членки. Тези документи могат да ви помогнат да получите обезщетения в разумен срок и да спазите крайните дати за подаване на заявления.
Обърнете внимание обаче, че крайните срокове и другите формалности, които трябва да бъдат спазени при подаването на искане за обезщетения, зависят от разпоредбите на националното законодателство и следователно се различават в отделните държави.
Компетентните институции могат също така да поискат да представите информацията, документите или подкрепящите доказателства, необходими за установяването на вашите права и задължения. Затова не се колебайте да поискате своевременно от съответните национални институции подробна информация за това, което трябва да направите, за да получите вашите обезщетения.
3. Чужди държави - чужди езици: това не трябва да бъде проблем!
Където и да работите, пребивавате или имате престой в чужда държава, чуждите езици могат да представляват проблем, особено що се отнася до сложни термини в областта на социалната сигурност. Непознаването на даден чужд език може лесно да стане причина за неправилно разбиране и следователно може да представлява пречка при подаването на искане за обезщетения, спазването на сроковете и подаването на жалби.
Исканията и документите, които представяте на институциите или съдилищата на друга държава членка, не могат да бъдат отхвърлени на основанието, че не са изготвени на официалния език на тази държава. С други думи, винаги можете да представите вашите искания, писмени документи и удостоверения на родния си език (ако е сред официалните езици на ЕС), когато счетете това за необходимо или целесъобразно. Разбира се, това може да забави решението по конкретното ви искане, но в много случаи ще ви помогне да се изразите ясно и да бъдат избегнати недоразумения.
4. Институциите за социална сигурност на държавите членки: едно от вашите места за връзка по всякакви проблеми
Когато се сблъскате с чуждестранни законови и подзаконови разпоредби в областта на социалната сигурност, сложни документи и непознати термини, не трябва да се колебаете да се обърнете за помощ и информация към компетентната институция на мястото, където работите, пребивавате или имате престой. По правило тези институции имат готовност да ви предоставят насоки дори и при сложни случаи.
Понякога може да е уместно да се консултирате със специализиран орган за връзка, който има конкретен опит в решаването на трансгранични въпроси в областта на социалната сигурност.
Ако се съмнявате дали информация, предоставена от национална институция, е правилна и съответства на разпоредбите относно координацията, най-напред следва да се обърнете към въпросната институция, за да може тя да я провери отново. Това също така се отнася за официалните решения относно правото на обезщетения. Не забравяйте обаче крайните срокове за официални обжалвания.
ВАЖНО: Адресите на съответните институции, които се занимават с координация на социалната сигурност във всяка държава членка, могат да бъдат намерени на адрес: http://ec.europa.eu/employment_social/social-security-directory/welcome.seam?langId=bg
5. Правилата на ЕС имат предимство
Разпоредбите на ЕС относно координацията на социалната сигурност са сред правилата, признати от всички в рамките на съюза. Като нормативни разпоредби те имат обща правна сила и се прилагат пряко във всички държави членки. С други думи, те са задължителни за всички и трябва да бъдат спазвани от националните органи и администрации, институциите за социална сигурност и съдилищата.
Дори в случаите, когато разпоредбите на националното законодателство са в противоречие с правилата на ЕС, последните имат предимство.
ПРИМЕР: Съгласно формулировките на законите на някои държави членки правото на определени обезщетения все още зависи от това лицето да бъде гражданин на съответната държава. Това условие се отменя от “непосредственото действие” на разпоредбите на ЕС в областта на социалната сигурност върху всички лица, за които са приложими.
Независимо от това понякога възникват проблеми поради ограничителното тълкуване, дадено на нормативните разпоредби относно координацията, тъй като те не се прилагат правилно или понеже за определено обезщетение се счита, че попада извън обхвата им. В такива случаи не трябва да се безпокоите. Имате право да се позовете пряко на съответните разпоредби на ЕС пред всички компетентни органи и съдилища, ако тези разпоредби са приложими към вашия случай.
6. Завеждане на дело в съда: това е ваше право
Може да има много основания за завеждане на дело в съда:
- непознаване от страна на местните институции на съответните разпоредби на националното право или правото на ЕС и на съответната съдебна практика на националните съдилища, както и тази на Съда на Европейския съюз. Дори за експертите е почти невъзможно да познават в детайли тези закони и винаги да ги прилагат правилно;
- твърде стеснено или твърде разширително тълкуване на съществуващите разпоредби от съответната институция. Тези разпоредби невинаги са достатъчно ясни и поради това често се налага да бъдат тълкувани от лицето, отговарящо за тяхното прилагане;
- празноти в правните формулировки и непредвидени ситуации, които изискват решение на съда.
Ваше право е в тези или подобни ситуации да разчитате на предвидените в националното законодателство методи на обжалване, когато смятате, че определено решение може да е изцяло или частично неправилно.
ВАЖНО: Ако изплащането на вашата пенсия или друго обезщетение е спряно по очевидно неоснователни причини, не се задоволявайте с дадени по телефона обяснения, дори от компетентната институция. Винаги настоявайте да получите писмено решение, за да имате възможност да го използвате в подкрепа на евентуална жалба.
Съдебните производства се различават във всяка държава членка. Обикновено предварително условие да бъде заведено дело в съда е всички средства за обжалване пред институцията за социална сигурност да са изчерпани. Ако това не е направено, рискувате да загубите правото да се обърнете към съда. Същото важи ако изчакате твърде дълго след издаването на окончателното решение на институцията, която е компетентна да разгледа вашата жалба.
Поради сложността на въпроса и предвид факта, че наемането на адвокат, който да защити интересите ви в съда, може да се окаже твърде скъпо, независимо дали вашата жалба е удовлетворена или не, ви препоръчваме първо да се обърнете към правен съветник, който е специалист в тази област. Наред с всичко останало тези специалисти могат да ви кажат какво точно да направите и да преценят вашите шансове за успех.
7. Съдът на Европейския съюз
Тъй като разпоредбите относно координацията на социалната сигурност са приети преди повече от 50 години, Съдът на Европейския съюз е постановил над 600 решения във връзка с тяхното тълкуване. Повечето от тях са в полза на работници мигранти и членовете на техните семейства.
Тази цифра ясно илюстрира значението на Съда за закрилата на европейските граждани. Неговата роля е от решаващо значение при възникване на съмнения относно обхвата на разпоредбите на ЕС, тяхното прилагане към индивидуални случаи и тълкуването им във връзка с националното законодателство.
Поради това няма да бъде преувеличено да се каже, че без съдебната практика на Съда закрилата, предоставяна от разпоредбите на ЕС в областта на социалната сигурност, не би била толкова ефективна, толкова пълна и толкова добра. Съдът на Европейския съюз е правен защитник на европейските граждани, упражняващи своите права на движение и престой в рамките на Европа.
Предвид тази негова роля е необходимо да знаете как да действате, за да се заеме Съдът с решаването на вашия случай.
Съдът на Европейския съюз не се произнася пряко по индивидуални случаи в областта на социалната сигурност. Неговите решения се ограничават до тълкуване на съответните разпоредби на ЕС в контекста на конкретния случай. Това тълкуване обаче е задължително за всички участващи страни (национални съдилища, институции за социална сигурност, отделни лица) и поради това е от съществено значение за окончателното решение по вашето дело.
Оттук следва, че не съществува възможност да заведете дело пряко пред Съда на Европейския съюз. Първо трябва да преминете през националните съдилища, въпреки че не е необходимо да изчерпите всички правни процедури и обжалвания, предвидени в националното законодателство.
В случай на съмнения националният съд, който гледа вашето дело, може да се допита до съда как следва да бъде тълкувана конкретна разпоредба на правилата на ЕС относно социалната сигурност, ако решението по вашето дело зависи от това тълкуване. Това се нарича “преюдициално запитване”. Всяко национално съдилище, което има отношение, дори на първа инстанция, може да отправи такова преюдициално запитване. Ако не е възможно по-нататъшно обжалване на решението на националния съд, той е длъжен да отправи преюдициално запитване. Винаги можете да предложите съдията по вашето дело да се допита до Съда на Европейския съюз.
И накрая, съществува възможност Европейската комисия да отнесе даден въпрос до Съда на Европейския съюз, когато счете, че националните законови и подзаконови разпоредби са несъвместими с правилата на ЕС (така наречената “процедура за нарушение”). За да бъде открита тази процедура, не е необходимо нито изчерпването на всички национални правни средства за защита и обжалване, нито наличието на конкретен индивидуален случай. Процедурата обаче отнема много време и от общо над 600 решения на съда едва няколко са в резултат на процедура за нарушение. Над 90% от решенията са постановени вследствие на отправени от национални съдилища преюдициални запитвания.
В повечето случаи дори няма да е необходимо пред съда на Европейския съюз да бъде представен конкретен случай, тъй като съществуващата съдебна практика е достатъчно ясна, за да позволи вземане на решение по вашия случай. Ето защо е важно адвокатите, правните съветници и националните съдилища да познават добре тази съдебна практика.



Статия със свободен достъп