в. Главен счетоводител бр. 21, 1 - 15 ноември 2014 г. |
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
№ 94-4103 от 22.07.2014 г. ОТНОСНО: Отчитане на извънредния труд пред инспекцията по труда. Получените часове в повече при преизчисляването на дневния и нощния труд създават неточно разбиране за наличието на извънреден труд. Извънреден труд би бил налице само ако работниците и служителите действително работят извън установеното за тях работно време. Следователно само фактически положеният извънреден труд следва да се отчита пред инспекцията по труда.
МИНИСТЕРСТВО НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
В отговор на запитване относно необходимостта извънредният труд, получен от приравняването на нощния труд в дневен, да се отчита пред инспекцията по труда на основание чл. 149, ал. 2 от Кодекса на труда (КТ), Министерство на труда и социалната политика изразява следното становище:
Съгласно чл. 261 от Кодекса на труда, положеният нощен труд се заплаща с увеличение, уговорено от страните по трудовото правоотношение, но не по-малко от размерите, определени от Министерския съвет.
Разпоредбите на чл. 8 и 9 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ), установяват правото на работниците и служителите на заплащане за работа през нощта.
Съгласно чл. 8 от НСОРЗ, за всеки отработен нощен час или за част от него между 22.00 и 6.00 ч. на работниците и служителите се заплаща допълнително трудово възнаграждение за нощен труд в размер не по-малък от 0,25 лв.
Съгласно чл. 9, ал. 2 от наредбата, при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.
Горната разпоредба определя правилото за превръщане на отработените нощни часове в дневни, като се използва коефициент. Това е правилото, според което поради различната нормална продължителност на дневното и нощното работно време, установени в чл. 136 и 140 КТ, за 7 часа през нощта следва да се заплати трудово възнаграждение, колкото за 8 часа през деня.
Тъй като нормалната продължителност на дневното работно време е 8 часа (чл. 136, ал. 3 КТ) и нормалната продължителност на нощното работно време е 7 часа (чл. 140, ал. 1 КТ), отношението е 8 ч./7 ч., т.е. коефициентът за превръщане на нощните часове в дневни е равен на 1,143. Целта на този коефициент е да определи така възнаграждението на работника или служителя, че когато той работи 7 часа през нощта, да получава трудово възнаграждение за 8 часа.
С оглед на изложеното по-горе разпоредбите на чл. 8 и чл. 9, ал. 2 НСОРЗ се прилагат едновременно, т. е. при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент 1,143 и за същите тези нощни часове се заплаща допълнително трудово възнаграждение за нощен труд.
Съгласно чл. 143, ал. 1 КТ извънреден е трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без противопоставянето на работодателя или на съответния ръководител от работника или служителя извън установеното за него работно време.
Получените часове в повече при преизчисляването на дневния и нощния труд създават неточно разбиране за наличието на извънреден труд, тъй като в този случай работникът или служителят не работи извънредно по смисъла на чл. 143, ал. 1 КТ. Извънреден труд би бил налице само ако работниците и служителите действително работят извън установеното за тях работно време.
Разпоредбата на чл. 149, ал. 2 КТ предвижда, че положеният извънреден труд през календарната година се отчита пред инспекцията по труда до 31 януари на следващата календарна година. Следователно само фактически положеният извънреден труд следва да се отчита по този ред.
Министър: (п)
(не се чете)