Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Семинар 2024 Настолник… 2024 Трудово право 2024 1000 въпроса… 2024
начало > в. Главен счетоводител > 2021 > бр. 22, 16 - 30 ноември 2021 г. > № М-26-К-1065 от 02.07.2021 г. Отно...
в. Главен счетоводител
бр. 22, 16 - 30 ноември 2021 г.

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
№ М-26-К-1065 от 02.07.2021 г. Относно: Прилагане на специален режим в Съюза на основание чл. 156, ал. 1 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС)

НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ

   В Централно управление на Национална агенция за приходите (НАП) с вх. № М-26-К-1065/07.06.2021 г. е заведено Ваше запитване, в което във връзка с изменения и допълнения в ЗДДС в сила от 01.07.2021 г. (ДВ, бр. 104 от 08.12.2020 г.), касаещи специалните режими за данъчно задължени лица, извършващи услуги, вътреобщностни дистанционни продажби на стоки, вътрешни дистанционни продажби на стоки и дистанционни продажби на стоки, внасяни от трети страни или територии, по Глава осемнадесета от ЗДДС, е изложена следната фактическа обстановка:
Дружество, регистрирано по ЗДДС лице, извършва търговия с козметика и козметични продукти чрез онлайн магазин и чрез физически магазини. В запитването е посочено, че дружеството възнамерява да се регистрира от 01.07.2021 г. за прилагането на специален режим в Съюза на основание чл. 156, ал. 1 от ЗДДС, в сила от 01.07.2021 г. В тази връзка за извършваните от дружеството вътреобщностни дистанционни продажби на стоки, същото ще начислява данък върху добавената стойност като прилага приложимата ставка на данъка на държава членка, в която е мястото на изпълнение на съответната вътреобщностна дистанционна продажба на стоки.
Във връзка с изложената фактическа обстановка поставяте следния въпрос:
В коя справка-декларация ще трябва да се посочват вътреобщностните дистанционни продажби на стоки (направени през онлайн магазина)?
Предвид така изложената фактическа обстановка и съобразявайки относимата нормативна уредба, на основание чл. 10, ал. 1, т. 10 от Закона за Националната агенция за приходите, изразявам следното становище по поставения от Вас въпрос:
Със Закона за изменение и допълнение на Закона за данък върху добавената стойност, обнародван в ДВ., бр. 104 от 08.12.2020 г. (ЗИД на ЗДДС), в ЗДДС са направени изменения и допълнения, които влизат в сила от 01.07.2021 г., като са въведени разпоредби на Директива (ЕС) 2017/2455 на Съвета от 5 декември 2017 година за изменение на Директива 2006/112/ЕО и Директива 2009/132/ЕО по отношение на някои задължения, свързани с данъка върху добавената стойност, приложими при доставките на услуги и дистанционните продажби на стоки (Директива 2017/2455) и Директива (ЕС) 2019/1995 на Съвета от 21 ноември 2019 година за изменение на Директива 2006/112/ЕО по отношение на разпоредбите, отнасящи се до дистанционните продажби на стоки и някои вътрешни доставки на стоки (Директива 2019/1995). Същите касаят вътреобщностните дистанционни продажби на стоки, дистанционните продажби на стоки, внасяни от трети страни или територии, и прилагането на специалните режими за данъчно задължени лица, извършващи услуги, вътреобщностни дистанционни продажби на стоки, вътрешни дистанционни продажби на стоки и дистанционни продажби на стоки, внасяни от трети страни или територии.
На основание чл. 156, ал. 1 от ЗДДС, в сила от 01.07.2021 г., право да се регистрира за прилагането на режим в Съюза има данъчно задължено лице, за което са налице едновременно следните условия:
1. извършва доставки на:
а) услуги, по които получатели са данъчно незадължени лица, които са установени или имат постоянен адрес или обичайно пребивават в друга държава членка, в която данъчно задълженото лице няма постоянен обект, и/или
б) вътреобщностни дистанционни продажби на стоки на данъчно незадължени лица, и/или
в) вътрешни дистанционни продажби на стоки на данъчно незадължени лица;
2. лицето:
а) е установено по седалище и адрес на управление на територията на страната,
3. не е в сила ограничение за регистрация по ал. 15.
Съгласно § 63, ал. 1 на Преходните и заключителни разпоредби на ЗИД на ЗДДС (ДВ, бр. 104 от 08.12.2020 г., в сила от 01.04.2021 г.) данъчно задължените лица и представителите, които действат от тяхно име и за тяхна сметка, могат считано от 1 април 2021 г. да се регистрират за прилагане на режим в Съюза като подадат заявление за регистрация за доставки, извършвани на или след 1 юли 2021 г.
Съгласно чл. 159, ал. 4 от ЗДДС, в сила от 01.07.2021 г., регистрирано на основание чл. 156 лице подава справка-декларация за прилагане на специален режим по образец, определен в правилника за прилагане на закона, за всеки данъчен период в срок до края на месеца, следващ данъчния период, за който се отнася декларацията, независимо дали през периода е извършвало доставки. Когато последният ден на месеца е неприсъствен ден, чл. 22, ал. 7 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс не се прилага. Съгласно ал. 7, 8 и 9 на чл. 159 от ЗДДС в справка-декларацията по ал. 4 като информация се посочва идентификационният номер на лицето за целите на прилагане на съответния режим и отделно за всяка държава членка по потребление се посочват приложимите данъчни ставки, общият размер на данъчните основи на извършените доставки, за които се прилага режимът и за които данъкът върху добавената стойност по съответните ставки е станал изискуем, общият размер на дължимия данък по съответните ставки, общият размер на дължимия данък поотделно за всяка държава членка по потребление и общият размер на дължимия данък върху добавената стойност за съответния данъчен период, за:
1. доставки на услуги;
2. вътреобщностни дистанционни продажби на стоки;
3. вътрешни дистанционни продажби на стоки по чл. 14а, ал. 5, т. 3.
Когато стоките се изпращат или транспортират от територията на други държави членки, справка-декларацията освен горепосочената информация за тези доставки включва и идентификационен номер за целите на ДДС или национален данъчен номер, издаден на лицето от държавата членка, от която стоките се изпращат или транспортират. Регистрирано лице на основание чл. 156 от ЗДДС, което има един или повече постоянни обекти на територията на други държави членки, посочва също идентификационните номера за целите на ДДС или национални данъчни номера, издадени от държавите членки, където се намира всеки от обектите, и информацията по ал. 7 за извършени от тези постоянни обекти през съответния данъчен период доставки на услуги, за които данъкът върху добавената стойност по приложимите ставки е станал изискуем, и са с място на изпълнение на територията на държава членка по потребление, в която лицето няма постоянен обект.
Предвид цитираните разпоредби, ако дружеството се регистрира в страната за прилагането на специален режим в Съюза на основание чл. 156, ал. 1 от ЗДДС, в сила от 01.07.2021 г., при условие че извършваните от дружеството доставки на стоки са вътреобщностни дистанционни продажби на стоки по смисъла на чл. 14 от ЗДДС, в сила от 01.07.2021 г., в справка-декларацията по чл. 159, ал. 4 от ЗДДС, в сила от 01.07.2021 г., следва да отчитат/посочват всички вътреобщностни дистанционни продажби на стоки, включително и стоките, на които изпращането или транспортирането завършва на територията на страната, когато се изпращат или транспортират от територията на друга държава членка.
Видно от текста на разпоредбата на чл. 14 от ЗДДС, в сила от 01.07.2021 г., вътреобщностна дистанционна продажба на стоки е налице, когато стоката, предмет на доставката, се изпраща или транспортира от територията на държава членка, различна от тази, в която завършва изпращането или транспортирането на стоките до получателя. В този смисъл, ако изпращането или транспортирането на стоките, предмет на извършваните от дружеството доставки, започва и завършва на територията на една и съща държава членка, в случая Република България, то тези доставки не могат да бъдат определени като вътреобщностни дистанционни продажби на стоки. За тези доставки се прилагат общите правила на ЗДДС. Мястото на изпълнение на тези доставки съгласно чл. 17, ал. 2 от ЗДДС е на територията на страната, съответно при условие че не попадат в обхвата на освободените доставки по Глава четвърта от закона, същите биха били облагаеми доставки на основание чл. 12 от закона. В тези случаи, на основание чл. 82, ал. 1 от ЗДДС във връзка с чл. 54, ал. 2 от ППЗДДС, данъкът е изискуем от доставчика, като същият се начислява по реда на чл. 86 от ЗДДС, като лицето:
1. издаде данъчен документ, в който посочи данъка на отделен ред;
2. включи размера на данъка при определяне на резултата за съответния данъчен период в справка-декларацията по чл. 125 за този данъчен период (т.е., в справка-декларацията, която лице, регистрирано по общия ред на ЗДДС, подава);
3. посочи документа по т. 1 в дневника за продажбите за съответния данъчен период.
Предвид изложеното, в случай че изпращането или транспортирането стоките, предмет на извършваните от дружеството доставки (направени през онлайн магазина), започва и завършва на територията на една и съща държава членка – Република България, за същите специалният режим в Съюза не е приложим, съответно същите не следва да се отчитат/посочват в справка-декларацията по чл. 159, ал. 4 от ЗДДС, в сила от 01.07.2021 г., а следва да се отчитат/посочват в справка-декларацията по чл. 125 от закона (т.е., в справка-декларацията, която лице, регистрирано по общия ред на ЗДДС, подава).

   Зам. изпълнителен директор на НАП: (Георги Димов)



Статия със свободен достъп