Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Счетоводен семинар Настолник… Трудово право…
Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Счетоводен семинар Настолник… Трудово право…
начало > в. Главен счетоводител > 2023 > бр. 19, 1 - 15 октомври 2023 г. > № 94-00-234#3 от 04.08.2023 г. ОТНО...
в. Главен счетоводител
бр. 19, 1 - 15 октомври 2023 г.

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
№ 94-00-234#3 от 04.08.2023 г. ОТНОСНО: Разпоредбите на Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ), Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) и Наредба № Н-18 от 13 декември 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (Наредба № Н-18/2006 г.)

НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ

   В Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ …… постъпи Ваше запитване с вх. № 94-00-234#3/04.08.2023 г.
Изложена е следната фактическа обстановка:
По повод направено запитване и изразено становище от ДОДОП ……. с писмо изх. № 94-00-234#2/10.01.2023 г. искате потвърждение, дали правилно сте разбрали относимото данъчно облагане към описаната от Вас дейност.
Освен това задавате допълнителен въпрос:
Какви документи да се представят на клиентите на онлайн магазина, при условие че се използва неприсъствено плащане чрез банкова карта или финансова платформа (PAYPAL)?
С оглед на изложената фактическа обстановка и действащото данъчно законодателство, изразявам следното становище:
Относно прилагане на ЗДДФЛ:
В първото запитване посочвате, че ще извършвате продажба чрез онлайн магазин на дигитални продукти. Продуктите представляват различни графични изображения, които ще се създават от Вас на специален за целта софтуер. Клиентът след заплащане ще получава файловете с изображението.
Изборът под каква правна форма лицата ще извършват определена стопанска дейност е изцяло техен, с изключение когато определен нормативен акт, изрично урежда същата.
От компетентността на Национална агенция за приходите е изразяване на становище по прилагането на нормите на данъчното и осигурителното законодателство.
За целите на данъчното облагане, различните видове дейности или качеството на лицето, в което ги извършва водят и към различно данъчно третиране и облагане на доходите от тях.
При условие че изработените дигитални продукти - графични изображения са изцяло плод на софтуерната програма, без Ваше лично участие за тяхното художествено и творческо оформление, не би могло да се приеме, че сте лице, извършващо свободна професия.
В този случай доходите следва да се определят като доход от търговска дейност и да се обложат по реда на чл. 26 от ЗДДФЛ.
Независимо дали ще извършите регистрация като едноличен търговец или не, в данъчния закон е предвиден ред на облагане на тези доходи, като доход от търговска дейност.
Съгласно чл. 26, ал. 7 от ЗДДФЛ по реда на чл. 26 ал. 1-6 се облагат доходите от стопанска дейност на физическо лице, което е търговец по смисъла на ТЗ, но не е регистрирано като едноличен търговец.
Облагаемата годишна данъчна основа за доход от стопанска дейност като търговец се определя по реда на чл. 28 от ЗДДФЛ и се декларира в приложение № 2 „Доходи от стопанска дейност като едноличен търговец” към годишната данъчна декларация (ГДД) по чл. 50 от ЗДДФЛ. Данъчната ставка е 15%.
Независимо, че данъчният закон е уредил ред за облагане на лицата, извършващи търговска дейност без регистрация по ТЗ, същите следва да спазват нормите, предвидени в Закона за търговския регистър и юридическите лица с нестопанска цел (ЗТРЮЛНЦ), а именно чл. 6, който задължава всеки търговец и всяко юридическо лице с нестопанска цел да поискат да бъдат вписани в търговския регистър, съответно в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, като заявят подлежащите на вписване обстоятелства и представят подлежащите на обявяване актове.
При регистрация на търговско дружество, облагането е по реда на Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО).
Относно прилагане на ЗДДС и Наредба Н-18/2006 г.:
Видно от изложеното в запитването, заплащането на закупуваните през онлайн магазина стоки ще бъде извършвано чрез виртуален ПОС терминал или финансова платформа PayPal.
Общото правило, заложено в чл. 118, ал. 1 от ЗДДС, е че всяко лице (регистрирано и нерегистрирано по реда на закона) е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство (фискален бон) или чрез издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (системен бон), независимо от това дали е поискан друг данъчен документ. Задължението е налице и при плащане, извършено с дебитна или кредитна карта, без значение дали същото е извършено чрез физически ПОС терминал или чрез виртуално терминално устройство ПОС.
По силата на чл. 25, ал. 1, т. 1 от Наредба Н-18/2006 г. на МФ, независимо от документирането с първичен счетоводен документ, задължително следва да се издава фискална касова бележка за всяка продажба на лицата по чл. 3, ал. 1 - за всяко плащане, с изключение на случаите, когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по платежна сметка, кредитен превод, директен дебит или чрез наличен паричен превод или пощенски паричен превод по чл.3, ал. 1.
С оглед изложеното и предвид това, че плащането ще се извършва неприсъствено чрез дебитни или кредитни карти, за Вас е налице задължение за регистриране и отчитане на продажбите чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство. Това задължение произтича от разпоредбата на чл. 118, ал. 3 от ЗДДС, в която изрично е указано, че се издава фискален или системен бон при плащане, извършено с банкова кредитна или дебитна карта. От тази гледна точка е без значение фактът, че плащането е извършено посредством виртуално терминално ПОС-устройство.
Наредба № Н-18/2006г. допуска възможност фискалната касова бележка да се генерира в електронен вид. Съгласно чл. 25, ал. 8 от Наредба № Н-18/2006г., когато лице по чл. 3, ал. 1 извършва продажби на стоки чрез електронен магазин, които се регистрират и отчитат чрез издаване на фискален/системен бон, генериран в електронен вид, бонът се издава и предоставя на клиента най-късно към момента, в който стоката напусне обекта, от който се доставя.
В Наредба № Н-18/2006г. е предвидена алтернативна възможност, която при определени условия допуска вместо фискален/системен бон да се издаде друг документ за продажба. По силата на чл. 3, ал. 17 от Наредба № Н-18/2006 г. лице, което извършва продажби на стоки и/или услуги чрез електронен магазин, може да регистрира и отчита тези продажби вместо с фискален или системен бон чрез документ за регистриране на продажбата, който не е издаден от ФУ или ИАСУТД, когато е извършено неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта и при условие че:
1. софтуерът/софтуерите за управление на продажбите, отговаря/т на изискванията по чл. 52с от наредбата; и
2. за продажбите, извършвани чрез електронния магазин, лицето приема неприсъствени плащания, извършвани с кредитна и дебитна карта.
Съгласно чл. 52о, ал. 1 от Наредба № Н-18, лицето по чл. 3, ал. 17 е длъжно да регистрира и отчита продажбата на стоки или услуги при неприсъствено плащане с кредитна или дебитна карта чрез издаване на документ за регистриране на продажбата, който трябва да бъде четим и да съдържа посочените в същата разпоредба реквизити.
В този случай е необходимо лице, изпълняващо условията и желаещо да приложи посочената алтернативна възможност за отчитане на продажбите чрез електронен магазин, да се запознае подробно с разпоредбите в членове 52о – 52у от Наредба № Н-18/2006 г.
В запитването се сочи също, че ще приемате плащания от Вашите клиенти посредством система за електронни плащания на доставчик на платежни услуги.
Определящо за издаването на фискален бон е начинът на плащане на стоките от клиента, а не начинът на получаване от търговеца на платените при продажбата парични средства.
При извършване на платежни услуги, системите за електронни плащания на доставчици на платежни услуги предоставят възможност за повече от един начин на плащане. Най-често плащанията от клиента могат да се извършват чрез неговата банкова дебитна или кредитна карта, или чрез неговата платежна сметка чрез прехвърляне на парични средства от платежна сметка на клиента (не чрез кредитна или дебитна карта) към платежна сметка на продавача.
Когато задължено лице извършва продажби, плащанията по които се извършват чрез дебитни или кредитни карти през система за електронни плащания на доставчик на платежни услуги, е налице задължение за регистриране и отчитане на тези продажби чрез издаване на фискален бон.
В случай че се извършват продажби на стоки или услуги, плащането по които клиентът извършва чрез прехвърляне на парични средства от своята платежна сметка (не чрез кредитна или дебитна карта) към платежна сметка на продавача, не е налице задължение за регистриране и отчитане на тези продажби чрез издаване на фискална касова бележка.
В случай че задълженото лице няма информация за това как клиентът е извършил плащането, е допустимо и не представлява нарушение на изискванията на Наредба № Н-18/2006 г. двата вида плащания, направени чрез системите за електронни плащания, да се регистрират и отчитат с издаване на фискален бон, при наличие на надеждна одитна следа в счетоводството на предприятието. В този случай, с оглед недопускане на двойно отчитане на едно и също плащане по продажба, е необходимо задълженото лице да предприеме действия за коректното отразяване на плащанията по тези продажби в счетоводните си регистри.
Настоящото становище е въз основа на изложената в запитването фактическа обстановка. В случаите, когато в производство, възложено по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), се установи фактическа обстановка, различна от посочената, Вие не може да се позовавате на разпоредбата на чл. 17, ал. 3 от ДОПК.

   Директор на Дирекция „ОУИ“ Пловдив: (п) (не се чете)



Статия със свободен достъп