Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Счетоводен семинар Настолник… Трудово право…
Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Счетоводен семинар Настолник… Трудово право…
начало > в. Седмичен законник > 2016 > бр. 38, 7 - 13 ноември 2016 г. > Амортизация на активи
в. Седмичен законник
бр. 38, 7 - 13 ноември 2016 г.

Амортизация на активи

Отговаря доц. д-р Али ВЕЙСЕЛ - д.е.с.

   Фирма има земя и построени къщички, които собственикът/управител иска да прехвърли на себе си като ФЛ. Има оценка от лицензиран оценител, направена на 01.08.2016 г. за пазарната стойност, която е валидна 6 месеца. Тъй като управителят внася периодично пари във фирмата за закупуването на имота плаща частично срещу издадени фактури с ДДС, към каква дата да се спрат амортизациите на ДМА и да се отпишат от фирмата? След изплащане на последната вноска или на датата на оценката, която важи шест месеца?
Земята е закупена с ДДС от общината - за 120 000 лв. Тя няма амортизация. Къщичките са построени  и имат амортизации. Също и оборудването в тях. Лицата са свързани - фирмата продава на собственика/управител. Имаме пазарна оценка, която общо земя и къщички е по-ниска даже от цената на самата земя. Моля да ми разясните, ако може и с цифров пример, как да се оформи сделката - фирмата е регистрирана по ДДС. Оценката е от 01.08.2016 и важи 6 месеца. Оценката е примерно за 100 000 лв. - общо земя и къщички, но само земята е 120 000 лв. Приели сме, че сумата ще се изплаща на части, за които се издават фактури с ДДС, защото ако се издаде една фактура за цялата стойност, за фирмата е непосилно да внесе цялото ДДС по нея. От друга страна, доколкото земята е освободена сделка, в нашия случай - при ползвано ДДС при закупуване - също трябва да го начислим. До момента имаме само оценка на оценител и вноски, които са на различна стойност и издадени фактури за тях. Осчетоводени са 411/495 - разчети със собственик й плюс ДДС. Правилно ли е?

   В параграф 6.2 от Счетоводен стандарт (СС) 4 Отчитане на амортизациите е посочено, че начисляването на амортизацията се преустановява от месеца, следващ месеца, в който амортизируемият актив е изведен от употреба, независимо от причините за това.
Амортизации се начисляват, когато активът се използва от предприятието. Когато вече не се използва, например поради продажба, трябва да се преустанови начисляването им.
Относно отписването на актива значение има СС 16 Дълготрайни материални активи. Съгласно параграф 11.1 от този стандарт дълготраен материален актив се отписва при продажба или когато не се очакват никакви икономически изгоди от използването на актива или при освобождаването от него.
При продажба разликата между нетния приход от продажбата и балансовата стойност се отчита като печалба или загуба (параграф 11.2 от стандарта). Пазарната оценка, определена от лицензиран оценител, има значение за определяне на продажната цена относно отклонението от данъчно облагане съгласно чл. 16 от Закона за корпоративното подоходно облагане.
Следователно активът трябва да се отпише при прехвърлянето му върху собственика.
Ако има договор преди прехвърлянето на собствеността и всички рискове и изгоди, свързани със собствеността върху актива, са прехвърлени, трябва да се установи дали договорът не може да се отчита като финансов лизинг съгласно СС 17 Лизинг.
В параграф 2 от СС 7 са посочени следните определения за лизинг и финансов лизинг:
- лизингов договор - споразумение, по силата на което наемодателят предоставя на наемателя срещу еднократно плащане или серия от плащания (наем) правото на ползване на определен актив за договорен срок;
- финансов лизинг - лизингов договор, при който наемодателят прехвърля на наемателя в значителна степен всички рискове и изгоди, свързани със собствеността върху актива. В крайна сметка правото на собственост може да бъде или да не бъде прехвърлено.
Съгласно параграф 4.4 при финансовите лизингови договори наемодателят:
а) отчита като вземане определените в договора наемни плащания; в сумата им се включват: справедливата (продажната) цена на отдадения актив; разликата между общата сума на договорените наемни плащания и справедливата цена на отдадения актив, която се отразява като финансови приходи за бъдещи периоди;
б) отписва отдадения актив по неговата балансова стойност;
в) отчита в текущия период финансовите приходи за бъдещи периоди пропорционално на относителния дял на подлежащите на получаване суми по договора за периода в общата сума на договорените наемни плащания;
г) отчита в намаление на вземането по договора получените през срока на договора плащания.
Както се вижда от горната разпоредба, в този случай активът се отписва, въпреки че не са изплатени всички вноски.
1. Оценката е 100 000 лв. Следователно земята и къщичките могат да се продадат за 100 000 лв. - с ДДС, ако тази оценка включва ДДС-то.
От представеното предполагам, че отчетната стойност на земята е 100 000 лв., защото е закупена за 120 000 лв. с ДДС. Това противоречи на написаното “...но само земята е 120 000 лв.”. Предполагам, че в случая се има предвид покупната цена с ДДС на земята, която не е отчетна стойност.
2. Не може вие да определите дали да издавате фактурата в началото или на части. Това зависи от характера на сделката. Не може голямото ДДС да е обяснение да се издават фактури на части.
3. Както сте посочили, ако третирате земята като освободена сделка - при продажбата трябва да начислите корекция на ползвания данъчен кредит - 20 000 лв. Ако не третирате земята като освободена доставка, а като облагаема (на основание чл. 45, ал. 7 от ЗДДС), няма да начислите корекция, но ще начислите ДДС върху продажбата. Така данъкът ще бъде на по-малка стойност, защото общата продажна цена на земята и къщичките е 100 000 лв. (< 120 000 лв.).
4. Посочили сте, че имате вноски, но не става ясно какъв договор е сключен - за продажба или за финансов лизинг с предвидено прехвърляне или с опция за придобиване. Ако е договор за продажба - трябва да издадете фактура за цялата стойност. Ако е финансов лизинг с предвидено прехвърляне, също се начислява ДДС в началото (на цялата стойност) - основание чл. 6, ал. 2, т. 3 от ЗДДС. Ако е финансов лизинг с опция за прехвърляне - ДДС-то се начислява при вноските.
5. За мен е необяснимо вноските да са различни - т.е. без договор.
6. Счетоводната статия:
Дт с/ка 411 Клиенти
Кт с/ка 495 Разчети със собственици
Дт с/ка 4532 ДДС на продажбите
За мен няма смисъл.
Продажбата на ДМА се отчита с операцията:
Дт с/ка 411 Клиенти
Кт с/ка 706 Приходи от продажби на ДМА
Дт с/ка 4532 ДДС на продажбите
Ако искате да приключите вземането с пари, които се дължат към собственика:
Дт с/ка 495 Разчети със собственици
Кт с/ка 411 Вземания от клиенти.
Но това е случаят при продажба - когато целият приход и цялото ДДС се отчитат в началото. Ако е лизинг - трябва да се отчита като лизинг.



Статия със свободен достъп