в. Седмичен законник бр. 31, 6 - 12 септември 2021 г. |
Осигуряване на собственик на фирма
Отговаря Аспасия ПЕТКОВА - експерт по социално осигуряване
Лице има фирма на негово име, която към момента не функционира. Идеята е да започне да се занимава с проектантска дейност, но това ще изисква доста време преди наличието на първите приходи и разходи. Собственикът би искал да се осигурява през фирмата, тъй като до момента е работил в чужбина и би искал да има и здравноосигурителни права в България, както и да му се трупа осигурителен стаж. Възможно ли е да се осигурява през фирмата (макар и без други приходи или разходи) и на какво основание, ако е възможно?
След като лицето има регистрирана фирма на негово име, може да извършва дейност чрез фирмата и ще подлежи на социално и здравно осигуряване за времето, през което упражнява дейност.
Собственикът на фирмата може да се осигурява като управител на фирмата или като самоосигуряващо се лице.
Ако желае да се осигурява като самоосигуряващо се лице, трябва в 7-дневен срок от започване на дейността да регистрира началото на дейността си в НОИ чрез подаване на декларация ОкД-5 (Наредба за общественото осигуряване на самоосигуряващите се лица, българските граждани на работа в чужбина и морските лица - чл. 1, ал. 2).
Съгласно чл. 1 от наредбата задължението за осигуряване за самоосигуряващите се лица по чл. 4, ал. 3, т. 1, 2 и 4 от КСО възниква от деня на започване или възобновяване на трудовата дейност и продължава до нейното прекъсване или прекратяване. За целта се подава декларация ОкД-5 в НАП. Ако лицето желае да се осигурява като самоосигуряващо се лице, трябва да подаде такава декларация в НАП и да започне да се осигурява за ДОО, за ДЗПО и за здравно осигуряване.
Доказването на дейността на фирмата не е свързано с наличието на приходи или разходи за фирмата. Собственикът на фирмата може да извършва действия, с които да планира, обмисля, проучва и т.н. бъдещата си дейност. Може да започне да изготвя проекти, свързани с проектантската му дейност. Ако има разходи за офис, ток, вода, наем и т.н., още по-добре. Но и това не е необходимо като начало.
Впоследствие, когато лицето уточни действията си, свързани с дейността на фирмата, ще се прилагат и документи, доказващи разходите и приходите на фирмата.