Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Семинар 2024 Настолник… 2024 Трудово право 2024 1000 въпроса… 2024
начало > в. Седмичен законник > 2023 > бр. 5, 6 - 12 февруари 2023 г. > Префактуриране на суми
в. Седмичен законник
бр. 5, 6 - 12 февруари 2023 г.

Префактуриране на суми

Отговаря проф. д-р Али ВЕЙСЕЛ - регистриран одитор

   Две дружества са свързани лица - едното е собственик на другото. Дружеството майка има сключен договор за допълнително здравно осигуряване на служителите си. Дъщерното дружеството иска да сключи същия, но поради недостатъчен брой персонал, се предлага служители от дъщерното дружество да бъда включени към полицата на майката. Как следва да се третира случая, при положение че лицата не са служители на дружеството майка. Може ли да се префактурира този разход на дъщерното дружество, следва ли да се начислява ДДС или това може да бъде оформено с издаване на протокол или друг вид документ.

   При префактуриране на суми не се отчитат приходи и разходи. Това е така поради следните определения в Общите разпоредби на Националните счетоводни стандарти:
“Разход е намалението на икономическите изгоди през отчетния период под формата на изходящи потоци или намаление на активи, или увеличение на пасиви, което води до намаление на собствения капитал и не е свързано с разпределения между собствениците на капитала.”
“Приход е увеличението на икономическите изгоди през отчетния период под формата на входящи потоци или увеличение на активи, или намаление на пасиви, които водят до увеличение на собствения капитал, което не е свързано с вноски в капитала.”
Сумите, които трябва да се плащат и получават при префактуриране, не водят до намаляване и увеличаване на собствения капитал. Затова е логично тези парични потоци да не влияят върху финансовия резултат, а да се отчитат като разчети, т.е. без да се отразяват в печалбата или загубата.
Относно третирането на префактурирането по ЗДДС е важно дали то е свързано с друга (основна) доставка.
Дължимите от наемателя на наемодателя консумативни разходи са свързани с наема (основна доставка). Затова те се документират чрез включването на тези разходи във фактурите за наема или чрез издаване на дебитни известия към тези фактури. Това е така, защото съгласно чл. 26 от ЗДДС данъчната основа на доставката се определя на базата на всичко, което включва възнаграждението, получено oт или дължимо на доставчика във връзка с доставката. Данъчната основа се увеличава с всички други данъци и такси, когато такива са дължими за доставката, както и със съпътстващите разходи, начислени от доставчика на получателя, които са пряко свързани с доставката.
В останалите случаи, когато префактурирането не е свързано с друга доставка, сумата може да се префактурира, за да се ползва данъчен кредит. Тук се следва логиката на ДДС, като многофазен данък върху потреблението. Затова той трябва да се плаща от крайните потребители. На действителния потребител на стоката или услугата се разрешава правото на приспадане на данъчен кредит. Това се постига чрез префактуриране от получателя по договора към действителния потребител. Не трябва обаче да се променят основните характеристики на доставката - данъчно събитие, данъчна основа и данъчна ставка.
Когато получателят по договора не плаща ДДС и поради това не може да се ползва данъчен кредит, не е необходимо да се издава фактура. За отчитането на съответните разчети, за изплатената сума и възстановените средства, може да се състави първичен счетоводен документ, който съдържа минималните реквизити по Закона за счетоводството. Така разходите ще бъдат признати за данъчни цели по ЗКПО в предприятието потребител.



Статия със свободен достъп