Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Счетоводен семинар Настолник… Трудово право…
Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Счетоводен семинар Настолник… Трудово право…
начало > в. Седмичен законник > 2024 > бр. 16, 22 - 28 април 2024 г. > Намалена ставка по ЗДДС за ресторан...
в. Седмичен законник
бр. 16, 22 - 28 април 2024 г.

Намалена ставка по ЗДДС за ресторантьорски услуги

Отговаря Лиляна ПАНЕВА - данъчен консултант

   Заведение за бързо хранене - дюнер, продава на място и доставки се правят и от Glovo за вкъщи, преди няколко дни сложиха 3 маси с 8 места. Въпросът ми се състои в това има ли право като "Заведение за бързо хранене“ да продава на 9% ДДС и ако е ДА, при какви условия или само ресторантьорите имат право да продават на 9%.

   Видът на доставките, за които се прилага временно намалената 9%-на данъчна ставка, бе определен с промените в ЗДДС, обн. в бр. 55 на ДВ от 19.06.2020 г. В действащата редакция на ЗДДС приложението на такава ставка е определено с разпоредбите на чл. 66а от закона, с които е регламентирано, че с такава ставка се облагат доставките за настаняване в хотели и подобни заведения, доставките на книги, списания и периодични печатни произведения и доставките на храни, подходящи за бебета и малки деца и бебешки хигиенни артикули.
Следователно в момента прилагането на намалената 9%-на данъчна ставка за ресторантьорските и кетърънг услугите ставка е изключено от общия ред за приложението на такава ставка, но продължава да се ползва временно до края на настоящата година по силата на ПЗР на Закона за изменение и допълнение на ЗДДС (ЗИДЗДДС), обн., ДВ, бр.106/2023 г.
За да се прилага намалената ставка от ресторантите и заведенията за хранене обаче, има строго определени изисквания. Съгласно информацията от запитването интерес относно възможността за прилагане на намалената данъчна ставка в случая проявява заведение за бързо хранене (дюнер), което предлага храна за консумация на място и за доставки извън заведението. За клиентите, които консумират храната на място, заведението е осигурило 3 маси с осем места. Съгласно възприетите критерии за квалифициране на дадени услуги като “ресторантьорски или кетъринг услуги”, респективно за тях да се ползва намалена данъчна ставка, е необходимо те да отговарят на легитимното съдържание на понятията кетъринг и ресторантьорски услуги за целите на ЗДДС, което е определено с дефинициите съответно на чл. 61 и 62 от § 1 на допълнителните разпоредби (ДР) от закона. В съответствие с тях:
- “Кетъринг услуги” са съвкупност от характеристики и действия, в които преобладават главно услугите и в които доставката на храна и/или напитки е само един компонент. Преобладаващите главно услуги са същите като ресторантьорските услуги, но доставката е осъществена извън помещенията на доставчика”.
- “Ресторантьорски услуги” са услугите, които се състоят от доставка в помещенията на доставчика на приготвена или неприготвена храна и/или напитки за човешка консумация, следвани от достатъчно подпомагащи услуги, които позволяват незабавното им консумиране.
Тези дефиниции дават основание да се направи извод, че:
- разликата между ресторантьорството и кетъринга се състои само в това, че едните услуги се извършват в помещение на доставчика, а другите - извън него;
- доставката на приготвени или неприготвени храни и/или и напитки за консумация от човек не са основната част от същността на ресторантьорските и кетъринг услугите. Те са само един компонент от едно цяло, в което услугите играят съществена роля. За да бъдат квалифицирани като доставки на ресторантьорски или кетъринг услуги, доставките на храни и/или напитки трябва да са придружени от достатъчно помощни услуги, които осигуряват възможността те да се консумират непосредствено.
Следователно по силата на изречение трето на т. 62 от ДР на ЗДДС не са кетъринг или ресторантьорски услуги:
- обикновената доставка на приготвена или неприготвена храна (например доставка за вкъщи от ресторанти, супермаркети и други подобни) и
- доставката, състояща се в приготвяне и предоставяне на храна и/или напитки без предоставянето на друга/и подпомагаща/и услуга/и.
Особено съществено за целите на облагането е да се прави разграничаване на ресторантските и кетъринг услугите от доставките на храна за консумация. Това разграничаване е особено важно, тъй като е определящо относно това дали при дадени обстоятелства е налице доставка на услуга или доставка на стока, т.е. дали за съответната доставка е приложима ставка от 9 на сто или същата следва да се обложи със стандартната 20%-на ставка.
Съгласно становището на НАП, изразено в писмо изх. № 20-00-100/29.06.2020 г., видът и обемът на помощните услуги, придружаващи доставката на храни и/или напитки за консумация, имат съществено значение за квалифицирането на тази доставка като част от ресторантьорска или кетъринг услуга. Присъствието на такива услуги е толкова съществено, че когато анализът на качеството на дадени доставки показва, че при цялостното обслужване на клиентите елементите на предоставянето на услуги, които предхождат и съпътстват доставката на храните, не са с по-голяма тежест, не е налице ресторантьорска или кетъринг услуга и намалената данъчна ставка е неприложима.
В този смисъл е и практиката на СЕС, приложена при Решение по дело C-231/94, Faaborg-Gelting Linien от 02.05.1996 г.и в Решение по съединени дела C-497/09, C-499/09, C-501/09 и C-502/09 от 10.03.2011 г.
Така например в т. 65 от решението по посочените съединени дела съдът подчертава, че при ресторантьорски услуги доставката на готови ястия и на напитки за непосредствена консумация е резултат от поредица от услуги, като се започне от приготвянето на ястията и се стигне до сервирането им в чинии, и че тази доставка се съпровожда от предоставянето на клиентите на оборудване, което включва както салон за хранене с прилежащите му помещения (гардероб и пр.), така и мебели и съдове. В някои случаи физическите лица, чиято професия се състои в изпълнението на тези ресторантьорски сделки, трябва да подредят приборите, да съветват клиентите, да им дават разяснения относно предлаганите ястия и напитки, да сервират тези продукти на масата и накрая, след приключването на консумацията, да почистят масите.
В т. 69 на същото решение съдът е посочил, че обратно - при дейностите, при които съществената част от доставката е доставката на храна като стока, няма сервитьор, не се дават реално съвети на клиентите, няма обслужване в същинския смисъл, което да се състои по-конкретно в предаването на поръчки в кухнята, в допълнителното оформяне на ястията и в сервирането им на масата на клиентите, няма специално предназначени за консумацията на предлаганата храна затворени и отоплени помещения, няма гардероб и санитарни помещения и в общи линии няма и съдове, мебели или прибори за подреждане, не може да се приеме, че е налице такава услуга.
На практика това означава, че наличието на минимални съпътстващи доставки на елементарно оборудване, като например обикновен барплот за консумация, без каквато и да било възможност за сядане, който позволява само на ограничен брой хора да консумират храната на място, не могат да променят характера на основната доставка - храната. В такъв случай намалената данъчна ставка е неприложима.
Следователно при обсто­ятелствата, посочени в запитването, става въпрос за доставки на храна за консумация, а не за предоставянeто на ресторантьорски услуги, поради което прилагането на намалена данъчна ставка би било незаконосъобразно.



Статия със свободен достъп