Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Семинар 2024 Настолник… 2024 Трудово право 2024 1000 въпроса… 2024
начало > в. Главен счетоводител > 2013 > бр. 11, 1 - 15 юни 2013 г. > № 20-19-27 от 22.04.2013 г. ОТНОСНО...
в. Главен счетоводител
бр. 11, 1 - 15 юни 2013 г.

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
№ 20-19-27 от 22.04.2013 г. ОТНОСНО: Подаване на данни по реда на Наредба № Н-8 от 29 декември 2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица

НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ

   ОТНОСНО: Подаване на данни по реда на Наредба № Н-8 от 29 декември 2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица

   Във връзка с ваше писмено запитване, препратено по компетентност в Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика” – гр. ……… с вх. № ……… от 22.04.2013 г., ви уведомяваме за следното:
В запитването не излагате конкретна фактическа обстановка, а поставяте следните въпроси:
1. Информацията, която се подава за осигурените лица в персоналния регистър на НАП, само основното възнаграждение ли включва, или се посочва брутното трудово възнаграждение на съответното лице?
2. Допуска ли се корекция на вече подадена информация?
3. Кой документ се счита за първичен - платежните ведомости или Декларация образец № 1 (персонален регистър на НАП) и следва ли да са еднакви данните в тях по отношение на възнаграждението? Ако се констатират разлики, кой документ следва да се коригира – ведомостта, в която е отразено изплатеното възнаграждение срещу подпис на лицето или подадената информация в НАП?
Писмените становища ангажират Националната агенция за приходите (НАП) по смисъла на чл. 17, ал. 3 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. С оглед изготвяне на конкретни становища по поставени въпроси е необходимо в писмените запитвания от лицата да бъде изложена конкретна фактическа обстановка.
Предвид обстоятелството, че поставяте само въпроси, без да посочвате конкретна фактическа обстановка, и с оглед разпоредбите на задължителното обществено осигуряване изразяваме следното принципно становище по запитването:
Съгласно чл. 6, ал. 2 от КСО доходът, върху който се дължат осигурителни вноски, включва всички възнаграждения, включително начислените и неизплатени или неначислените и други доходи от трудова дейност. Със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване се определят:
1. максималният месечен размер на осигурителния доход през календарната година;
2. минималният месечен размер на осигурителния доход през календарната година за самоосигуряващите се лица, определен съобразно облагаемия им доход за дейността като самоосигуряващо се лице;
3. основните икономически дейности и квалификационни групи професии, за които се въвежда минимален месечен размер на осигурителния доход за календарната година по дейности и групи професии, както и минималния осигурителен доход за тях.
Осигурителните вноски за работниците и служителите и за лицата по чл. 4, ал. 1, т. 7 и 8 се дължат върху получените, включително начислените и неизплатените, брутни месечни възнаграждения или неначислените месечни възнаграждения, но върху не по-малко от минималния осигурителен доход по ал. 2, т. 3, а за лицата, за които не е определен минимален осигурителен доход - минималната месечна работна заплата за страната и не повече от максималния месечен размер на осигурителния доход (чл. 6, ал. 3 от КСО).
На основание чл. 5, ал. 4 от КСО осигурителите, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица и работодателите периодично представят в Националната агенция за приходите данни за:
1. осигурителния доход, осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите“, дните в осигуряване и облагаемия доход по Закона за данъците върху доходите на физическите лица (ЗДДФЛ) - поотделно за всяко лице, подлежащо на осигуряване (Декларация образец № 1);
2. декларация за сумите за дължими осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване, Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите” и данък по ЗДДФЛ. Декларация за сумите за осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване и за допълнителното задължително пенсионно осигуряване се подава и за лицата по чл. 4, ал. 5 и 9 (Декларация образец № 6).
Съдържанието, сроковете, начинът и редът за подаване и съхраняване на декларациите по ал. 4 се определят с наредба, издадена от министъра на финансите съгласувано с управителя на Националния осигурителен институт. Данните по ал. 4 се използват за изчисляване и отпускане на пенсиите, паричните обезщетения и помощите (чл. 5, ал. 6 от КСО).
Съгласно чл. 2, ал. 2 от Наредба № Н-8 от 29.12.2005 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица работодателите, осигурителите и техни клонове и поделения, осигурителните каси, самоосигуряващите се лица или упълномощени от тях лица подават в компетентната териториална дирекция на Националната агенция за приходите декларации по образец 1, 3 и 5 съгласно приложения № 1, 2 и 3. В декларациите се вписват: единният граждански номер, личен номер на чужденец (служебен номер), имената, дните в осигуряване, възнаграждението, осигурителният доход; осигурителните вноски за осигурените лица и самоосигуряващите се, вноските за фонд „Гарантирани вземания на работниците и служителите”, начисленият облагаем доход, ползваните данъчни облекчения чрез работодателя и начисления данък за доходи от трудови правоотношения по смисъла на ЗДДФЛ.
В цитираното приложение № 1 са дадени подробни указания относно попълването на данни в Декларация образец № 1, включително и за дохода на лицата, а именно:
- т. 21 осигурителен доход, върху който се дължат осигурителни вноски, включително сумата по чл. 40, ал. 5 КСО, с изключение на сумата по т. 19 се попълва доходът съгласно чл. 6, ал. 2 КСО, вкл. сумата по чл. 40, ал. 5 КСО;
- т. 29 брутно трудово възнаграждение - попълва се сумата на брутното трудово възнаграждение, определено съгласно Кодекса на труда, Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, колективен трудов договор и други нормативни актове, определящи вида и размерите на работните заплати и допълнителните трудови възнаграждения;
- т. 31. Начислен месечен облагаем доход - попълва се трудовото възнаграждение и всички други плащания в пари и/или в натура от работодателя или за сметка на работодателя, начислени за съответния месец, с изключение на доходите, посочени в чл. 24, ал. 2 ЗДДФЛ;
- т. 34. Нетно възнаграждение - попълва се сумата на нетното възнаграждение, определена по реда на Наредбата за изчисляване и изплащане на паричните обезщетения и помощи от държавното обществено осигуряване.
Съгласно чл. 3, ал. 7 от наредбата декларации образец № 1 не се подават за коригиране и заличаване на данни след 30 април на годината, следваща годината, за която се отнасят. След този срок декларации се подават само на електронен или хартиен носител след разрешение на Националната агенция за приходите или Националния осигурителен институт (НОИ) във връзка с възложените им дейности. Декларации образец № 1 за минали периоди се подават с утвърдените образци за съответния период (§ 1 от допълнителните разпоредби на наредбата).
Установяването и зачитането на осигурителния стаж и осигурителния доход на лицата е уредено в Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж (НПОС). За осигурителен стаж се зачита времето, за което са били дължими или внесени осигурителни вноски за лицата по чл. 4, ал. 1, 2 и ал. 3, т. 5 и 6 КСО, а за самоосигуряващите се лица и лицата по чл. 4, ал. 7, 8 и 9 и чл. 4а КСО - времето, за което са внесени осигурителни вноски (чл. 37, ал. 1 от НПОС). Осигурителният доход, върху който са внесени или дължими осигурителни вноски, се установява с данните по чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО или с осигурителна книжка, както и с документ по утвърден образец. Осигурителният доход за времето, през което е получавано обезщетение от държавното обществено осигуряване, изплащано от териториалното поделение на НОИ, се установява с данни от информационната система на НОИ. Документите по ал. 1 (за осигурителен стаж) и ал. 2 (за осигурителен доход) се издават въз основа на изплащателните ведомости, други разходооправдателни документи и договори за възлагане на труд (чл. 40, ал. 2 и 3 от НПОС).
От цитираните разпоредби следва, че декларации образец № 1 за коригиране на данни за периода до 31.12.2012 г. могат да бъдат подадени само след извършване на проверка от компетентните органи на НАП или НОИ. Искането за коригиране на подадените данни се разглежда от органите по приходите по реда на чл. 103 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК).
По отношение на въпроса за съществуващи различия между информацията в платежните ведомости и подадените данни с Декларация образец № 1 ви уведомяваме, че с оглед изведените в чл. 4 от ДОПК принципи за самостоятелност и независимост на органите по приходите не се предоставя отговор за постъпило писмено запитване, когато зададеният въпрос е свързан с неприключило производство, в което клиентът е страна. Доколкото към настоящия момент отправеното от вас запитване е предмет на неприключило данъчно-осигурително производство, компетентен да отговори на същото е органът, който ръководи и участва в съответното производство.
Директор на дирекция “ОУИ” – Пловдив: (п)
(не се чете)



Статия със свободен достъп