Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Счетоводен семинар Настолник… Трудово право…
Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Счетоводен семинар Настолник… Трудово право…
начало > в. Главен счетоводител > 2013 > бр. 17, 1 - 15 септември 2013 г. > № 3-1089 от 15.04.2013 г. ОТНОСНО: ...
в. Главен счетоводител
бр. 17, 1 - 15 септември 2013 г.

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
№ 3-1089 от 15.04.2013 г. ОТНОСНО: Изпълнение на условията на преотстъпване на корпоративен данък по реда на чл. 189б от Закона за корпоративното подоходно облагане (ЗКПО) от регистриран земеделски производител

НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ

   Според изложеното в запитването дружество е регистриран земеделски производител, реализиращ облагаем оборот от продажбата на непреработена растителна продукция. Във връзка с приложението на чл. 189б, ал. 2, т. 1 от ЗКПО поставя следните въпроси:
1. Счита ли се за нова земеделска техника изграждането на външен стационарен 60 - тонен кантар на бетонова площадка с подходи за претегляне на натоварените със зърно автомобили?
2. Счита ли се за нова земеделска техника изграждането на 1500 кв.м път от външния стационарен кантар до складовете за съхранение на зърно?
При така изложената фактическа обстановка и с оглед разпоредбите ЗКПО (ДВ, бр. 105/2006 г., посл. изм., ДВ, бр. 23/2013 г.) изразяваме следното становище:
Съгласно чл. 189б, ал. 1 от ЗКПО корпоративният данък се преотстъпва в размер до 60% на данъчно задължени лица, регистрирани като земеделски производители, за данъчната им печалба от дейност по производство на непреработена растителна и животинска продукция.
Във връзка с прилагането на чл. 189б, ал. 1 от ЗКПО от цитираното определение за земеделски производители се налага изводът, че данъчната печалба на тези лица от дейност по производство на непреработена растителна и животинска продукция следва да се формира от продажбата на такава продукция.
Съгласно чл. 189б, ал. 2 от ЗКПО корпоративният данък се преотстъпва, когато са изпълнени едновременно следните условия:
1. преотстъпеният данък се инвестира в нови сгради и нова земеделска техника, необходими за извършване на посочената в ал. 1 дейност, в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването;
2. активите по т. 1 са придобити при пазарни условия, съответстващи на такива при несвързани лица;
3. дейността по чл. 189б, ал. 1 от ЗКПО трябва да продължи да се осъществява за период от поне три години след годината на преотстъпване; това обстоятелство се декларира всяка година до изтичане на тригодишния срок с годишните данъчни декларации;
4. преотстъпеният данък не трябва да превишава 50% от стойността на активите по т. 1;
5. активите по т. 1 не заместват съществуващи активи;
6. за активите по т. 1 земеделският производител не е получател (бенефициент) по някоя от следните помощи:
а) помощ по смисъла на чл. 107, § 1 от Договора за функционирането на ЕС;
б) минимална помощ по смисъла на Регламент (ЕО) № 1535/2007 на Комисията от 20 декември 2007 г. за прилагане на членове 87 и 88 от Договора за създаване на ЕО към помощите de minimis в сектора на производството на селскостопански продукти (OB, L 337/35 от 21 декември 2007 г.);
в) финансова помощ по Програмата за развитие на селските райони;
г) всяка друга публична финансова помощ от националния бюджет и/или от бюджета на Европейския съюз.
Условието на т. 1 от цитираната правна норма изисква преотстъпеният данък да се инвестира в нови сгради и нова земеделска техника, необходими за извършване на дейността, посочена в ал. 1 на чл. 189 б от ЗКПО, в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването.
За целите на чл. 189 б, ал. 2, т. 1 от ЗКПО в § 1, т. 60 от ДР на същия закон е дадено определение на понятието „земеделска техника”, а именно: „земеделска техника за целите на чл. 189б са самоходните, несамоходните и стационарните машини, съоръженията, инсталациите и апаратите, използвани в земеделието”.
Изразът „използвани в земеделието” следва да се разбира в смисъла, вложен в т. 30 от Решението на Европейската комисия (С /2011/863 от 11.02.2011 г.), където е посочено, че глава ІV, част А от „Насоките на Общността” позволява на държавите членки да предоставят подпомагане за инвестиции в земеделски стопанства при спазването на определени условия. В съответствие с т. 27 от „Насоките”, глава ІV, част А се прилага само за инвестиции, свързани с първично производство на продукти, които попадат в обхвата на Приложение І към договора.
По отношение инвестирането в нови сгради следва да се отбележи, че в ЗКПО липсва дефиниция за понятието „сгради”, поради което за целите на този закон се прилага общоприетият смисъл на това понятие, извлечен от нормативната уредба, регулираща устройството на територията, кадастъра и имотния регистър.
В § 5, т. 46 от ДР на Закона за устройство на територията (ЗУТ) е определено, че "груб строеж" е сграда или постройка, на която са изпълнени ограждащите стени и покривът, без или с различна степен на изпълнени довършителни работи. Предвид това, изискването за инвестиране на преотстъпения данък ще се смята за изпълнено, ако същият е вложен в придобиването на нова сграда, включително изградена в груб строеж, в срок до края на годината, следваща годината, за която се ползва преотстъпването.
В настоящия случай дружеството е инвестирало в изграждането на 60-тонен кантар на бетонова площадка и на 1500 кв.м път от външния стационарен кантар до складовете за съхранение на зърно.
В тази връзка следва да се отбележи, че ако 60-тонният кантар е необходим за дейността по производство на непреработена растителна продукция, например участва чрез функциите си да определя теглото на произведената непреработена растителна продукция, тогава същият може да послужи за доказване изпълнението на условието на чл. 189б, ал. 2, т. 1 от ЗКПО. Следва да се има предвид, че в непосредствена връзка с условието на чл. 189б, ал. 2, т. 1 е условието и по т. 5 на същата норма, а именно: „активите по т. 1 (нова земеделска техника) не заместват съществуващи активи”. Освен това, за да бъде признато преотстъпването, е необходимо да се изследва дали са изпълнени и останалите условия, визирани в чл. 189 б, ал. 2 от ЗКПО.
Относно изграждането на 1500 кв. м път от външния стационарен кантар до складовете за съхранение на зърно същият не може да послужи за доказване изпълнението на условието на чл. 189б, ал. 2, т. 1 от ЗКПО, тъй като инвестицията не е свързана с първично производство на продукти, какъвто е и смисълът, вложен в т. 30 от Решението на Европейската комисия (С /2011/863 от 11.02.2011 г.).

   Директор на дирекция „ОУИ” – Велико Търново: (п)
(не се чете)



Статия със свободен достъп