в. Главен счетоводител бр. 11, 1 - 15 юни 2022 г. |
РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
№ 96-00-111 от 29.04.2022 г. Относно: Прилагане на редуцирана ставка 9% на данъка върху добавената стойност при доставка на топла храна, съгласно чл. 66, ал. 2, т. 3 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС)
НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ
В Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ ….. постъпи Ваше запитване с вх. № 96-00-111/29.04.2022 г.
Изложена е следната фактическа обстановка:
„……“ ЕООД е дружество с предмет на дейност приготвяне и предоставяне на топла храна. Регистрирано е в Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) като заведение за обществено хранене и в Агенцията за социално подпомагане (АСП) за предоставяне на социални услуги – домашен социален патронаж. От 01.05.2022 г. дружеството ще предоставя приготвена от него топла храна три пъти дневно (закуска, обяд и вечеря) на настанени хора в „Дом за пълнолетни лица с умствена изостаналост“ – гр. Б. Извършените доставки ще се фактурират на последно число от текущия месец.
Към писмото са приложени издадени на името на „….“ ЕООД копия (незаверени екземпляри) на:
1. удостоверение за регистрация на обект за търговия на дребно с храни / на заведение за обществено хранене № …../11.07.2012 г. на Областна дирекция по безопасност на храните – гр. П към БАБХ, с което се удостоверява, че обектът СТОЛ на дружеството, с адрес в гр. К, отговаря на Регламент (ЕО) 852 и Регламент (EO) 853 и се регистрира с регистрационен номер …….. като обект за търговия на дребно/заведение за обществено хранене със съответно изброени групи от „а“ до „у“, включително (без „й“ и „т“ ).
2. удостоверение за регистрация № …. от 21.11.2007 г. за предоставяне на социални услуги - домашен социален патронаж, издадено от АСП.
Поставяте следния въпрос:
Приложима ли ще е редуцираната ставка от 9 % за данъка върху добавената стойност съгласно чл. 66, ал. 2, т. 3 от ЗДДС за описаните доставки, осъществени от „……… “ ЕООД ?
С оглед така изложената фактическа обстановка и въз основа на действащото законодателство, изразявам следното становище:
Съгласно разпоредбата на чл. 66, ал. 2, т. 3 от ЗДДС ставката на данъка е 9 на сто за ресторантьорски и кетъринг услуги, които се състоят в доставка на приготвена или неприготвена храна, включително състояща се в доставка на храна за вкъщи; това не се прилага за ресторантьорски и кетъринг услуги, които се състоят в доставка на спиртни напитки, включително в случаите по чл. 128.
Понятие за ресторантски и кетъринг услуги е дадено в § 1, т. 61 от допълнителните разпоредби на същия закон. „Ресторантьорски и кетъринг услуги“ са ресторантьорските услуги и кетъринг услугите по смисъла на чл. 6 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 282/2011 на Съвета от 15 март 2011 г. за установяване на мерки за прилагане на Директива 2006/112/ЕО относно общата система на данъка върху добавената стойност. Не е ресторантьорска или кетъринг услуга доставката на приготвена или неприготвена храна от супермаркети, магазини и други подобни.
Ресторантьорските и кетъринг услугите са услуги, които се състоят в доставката на приготвени или неприготвени храни или напитки, или и на двете, за консумация от човека, придружени от достатъчно помощни услуги, за да могат да се консумират непосредствено. Доставката на храна, на напитки, или и на двете е само един компонент от едно цяло, в което услугите играят по-голяма роля.
С оглед приложението на намалената ставка по чл. 66, ал. 2, т. 3 от ЗДДС, следва да бъде преценено дали дейността на дружеството по приготвяне на храна, е доставка на стока – храна или е налице доставка на ресторантьорски услуги.
От зам. изпълнителния директор на НАП е издадено становище с изх. № 20-00-100/29.06.2020 г., в т. 1 на раздел II от което са разяснени принципните положения за разграничение на доставката на храна, подлежаща на облагане със стандартна ставка на данъка в размер 20 на сто, от доставката на ресторантьорски и кетъринг услуги, подлежаща на облагане с намалена ставка на данъка в размер 9 на сто. Същото е актуално, с изключение на частта, отнасяща се за данъчното третиране на доставката на „храна за вкъщи“ след изменението на разпоредбите, в сила от 01.12.2020 г.
Необходимо е да се има предвид, че статутът на получателя не е въведен като релевантно обстоятелство в правната норма, регламентираща намалената данъчна ставка. С въвеждането на израза „храна за вкъщи“, употребен в разпоредбата на чл. 66, ал. 2, т. 3 от ЗДДС, в сила от 01.12.2020 г. се има предвид храна за консумация извън помещението на ресторанта, което би могло да бъде и офис, административна или друга нежилищна сграда. С промяната на т. 61 на § 1 от ДР на ЗДДС, за периода от 01.12.2020 г. до 31.12.2022 г. в обхвата на ресторантьорски и кетъринг услугите попада и доставката, състояща се в приготвяне и доставка на храна и/или напитки без друга подпомагаща услуга.
Предвид гореизложеното и в случай че дружеството Ви обичайно предоставя ресторантьорски услуги, при доставка на предварително приготвена храна, доставена до административна, офис или друга нежилищна сграда, дома в град Б, ще е приложима данъчна ставка 9 на сто.
Настоящото становище е въз основа на изложената в запитването фактическа обстановка. Когато в производство, възложено по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), се установи фактическа обстановка, различна от посочената, Вие не може да се позовавате на разпоредбата на чл. 17, ал. 3 от ДОПК.
Директор на Дирекция „ОУИ“ Пловдив: (п) (не се чете)