Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Счетоводен семинар Настолник… Трудово право…
Български законник Седмичен законник Главен счетоводител Експертис Счетоводен семинар Настолник… Трудово право…
начало > в. Седмичен законник > 2023 > бр. 9, 6 - 12 март 2023 г. > Какви са правилата за участие в про...
в. Седмичен законник
бр. 9, 6 - 12 март 2023 г.

Какви са правилата за участие в процедурата “Подкрепа за прехода към кръгова икономика в предприятията”

Мартин ПЕТКОВ - “Консулто България”

   1. Увод
В началото на месец февруари 2023 г. бяха публикувани за обществено обсъждане документите по процедура “Подкрепа за прехода към кръгова икономика в предприятията”. Процедурата е част от Програмата за икономическа трансформация в рамките на Националния план за възстановяване и устойчивост. Настоящият анализ разглежда основните изисквания към кандидатите и техните проекти.
Конкретната схема за безвъзмездна помощ е насочена към предприятия от производствения сектор и има за цел да допринесе за въвеждане на кръгови модели при използване на влаганите от тях ресурси, както и за внедряването на технологии, които са неутрални по отношение на климата. Важно е да се отбележи, че по тази процедура могат да кандидатстват както малки и средни, така и големи предприятия, като бюджетът за последните е относително ограничен.
Общият бюджет на процедурата е 180 милиона лева, като същите са разпределени в три категории според мащаба на кандидатстващите предприятия, както следва:
- 54 млн. лева за микро- и малки предприятия;
- 90 милиона лева за средни предприятия;
- 36 милиона лева за големи предприятия.
Проектите следва да бъдат реализирани в срок от 12 месеца след сключването на договор със съответния кандидат.

   2. Изисквания към участниците
В процедурата могат да участват фирми, регистрирани преди края на 2019 г., като това е свързано и с част от другите условия за участие, както и с показателите за оценка на проектните предложения. В случая - както за допустимостта на кандидатите, така и за оценката на техните проектни предложения, се взимат под внимание техни финансови данни за периода 2019 - 2021 г.
На следващо място, допустимо е да участват дружества, които за 2021 г. са регистрирали нетни приходи от продажби в размер не по-малък от:
- 200 000 лева - за микропредприятие;
- 600 000 лева - за малко предприятие;
- 1 000 000 лева - за средно предприятие;
- 3 000 000 лева - за голямо предприятие.
Проектът на кандидата трябва да бъде свързан с неговата основна икономическа дейност (съгласно класификатора на икономическите дейности - КИД-2008). Възможно е да се заяви и подкрепа за допълнителна икономическа дейност на фирмата, която формира не по-малко от 20% от нетните приходи от продажби на предприятието за 2021 г. Съответно - дейността, за която се търси подкрепа, при всички положения трябва да попада в сектор С на класификатора на икономическите дейности.
За разлика от почти всички други процедури, насочени към бизнеса, по настоящата схема за безвъзмездна помощ е допустимо да се кандидатства и в партньорство с друго предприятие. Това е изцяло нов момент и на него следва да се обърне внимание. В случаите на партньорство проектът трябва да е насочен към постигане на промишлена симбиоза между двамата партньори, т.е. да се постига оптимизиране на тази връзка между техните дейности (производства), при която отпадък от едното производство представлява суровина за другото.
Партньорството по процедурата е допустимо, но не е задължително. В тази връзка е важно да се подчертае ограничението, че едно предприятие може да участва само в един проект, независимо от ролята си на кандидат или партньор. Тъй като допустими по процедурата са само партньори, които отговарят на всички критерии за допустимост на кандидатите, то това означава, че партньорите също трябва да са производствени предприятия и да притежават съответните минимални обороти за 2021 г. Същевременно обаче е въведено ограничение от 30% по отношение на общата стойност на безвъзмездното финансиране по проекта, която може да бъде разходвана от партньора.
Допълнително по процедурата е предвидено, че е допустимо партньор на кандидата да бъде негово свързано предприятие или предприятие партньор по смисъла на чл. 4 от Закона за малките и средните предприятия.

   3. Размер на финансирането
Индивидуалният размер безвъзмездна финансова помощ (БФП), за която може да кандидатства една фирма, е определен в зависимост от мащаба на предприятието кандидат. Минималният размер на БФП е 70 хиляди лева, като микропредприятията могат да кандидатстват за най-много 350 хиляди лева; малките предприятия за 550 хиляди лева, средните за 750 хиляди лева, а големите - за 1 милион лева.
В допълнение, максималният размер на безвъзмездното финансиране по индивидуалните проекти не следва да надвишава следния процент от средногодишните нетни приходи от продажби на предприятието кандидат за тригодишния период 2019 г., 2020 г. и 2021 г.:
- за микро предприятия: 90%;
- за малки предприятия: 60%;
- за средни предприятия: 30%;
- за големи предприятия: 20%.
Интензитетът на помощта варира в зависимост от района на изпълнение на проекта и категорията на предприятието. В повечето случаи големите предприятия могат да получат до 30% БФП, а малките и средните предприятия - до 50%. Тези проценти стават по-ниски в Югозападния район за планиране (напр. в областите Перник, Кюстендил, София-град).

   4. Какви дейности се финансират по проектите на кандидатите
Фирмите могат да получат финансиране за закупуването на нови технологии, чрез които се въвеждат кръгови модели в предприятията. Проектните дейности следва да попадат в едно или повече от следните направления:
1) Предотвратяване или намаляване образуването на отпадъци чрез внедряване на технологии за подготовка за повторна употреба и преработка/рециклиране и/или други дейности по оползотворяване на отпадъците от производствената дейност и влагането им като суровина в производствения процес (за производството на съществуващи и/или нови за предприятието продукти).
2) Намаляване на използваните суровини (количеството суровини, влагани за производството на единица продукт и/или намаляване на видовете (броя) суровини, влагани в крайния продукт) чрез внедряване на технологии за използване на алтернативни суровини, включително рециклирани суровини и материали, и/или повишаване използването на рециклируеми суровини и материали, и/или влагане на материали с биологичен произход (например заместване на синтетични материали или суровини на фосилна основа с такива с биологичен произход), и/или заместване или намаляване на употребата на опасни вещества, влагани в произвежданите продукти чрез използването на алтернативни суровини.
3) Ограничаване използването на опаковки от пластмаса и пластмасови продукти за еднократна употреба чрез внедряване на технологии за заместване на опаковките от пластмаса и пластмасовите продукти за еднократна употреба с алтернативни опаковки и продукти за многократна употреба, биоразградими, компостируеми, биобазирани опаковки и изделия, и/или намаляване употребата на пластмаса като суровина, влагана в крайния/те продукт/и, и/или осигуряване на съответствие на произвежданите опаковки и продукти с приложимите за тях изисквания, произтичащи от националното и европейско законодателство относно пластмасовите опаковки и пластмасови продукти за еднократна употреба.
4) Производство на устойчиви продукти чрез внедряване на технологии, които осигуряват повторна или многократна употреба на съществуващи и/или нови за предприятието продукти, и/или повишаване на дълготрайността им, и/или осигуряване на възможности за модернизация и поправка - ремонт/подмяна на повредени части и/или компоненти с оглед увеличаване на дълготрайността на употреба на продуктите, и/или увеличаване на възможностите за рециклиране на продуктите след употребата им, включително на възможностите за разглобяване в края на жизнения цикъл с оглед улесняване на рециклирането или оползотворяването на отпадъците от продуктите след извеждането им от употреба.
Във връзка с посочените направления, в които може да бъде реализиран проектът на кандидата, е допустимо закупуването на машини, съоръжения и оборудване, представляващи дълготрайни материални активи, както и на специализиран софтуер за производствения процес, представляващ дълготраен нематериален актив, като разходите за придобиване на дълготрайни нематериални активи (ДНА) са допустими в размер до 50% от общо допустимите разходи за съответния кандидат/партньор

   5. Подготовка на проектите
При подготовката на проектите следва да се обърне внимание най-вече на оборудването, от което кандидатът счита, че се нуждае. От една страна, това оборудване трябва да допринася за въвеждането на съответния кръгов модел в производството на фирмата. От друга страна - това оборудване трябва да бъде описано като технически и функционални характеристики, а стойността му да се обоснове с оферта от трето независимо лице.
На следващо място - определящи за оценката и класирането на кандидатите ще бъдат техните финансови резултати за последните три години, тъй като по същество всички ключови критерии за оценка са обвързани с тях. В тази връзка е препоръчително кандидатите да се запознаят с правилата за оценяване и присъждане на точки, като подробна информация за процедурата може да бъде намерена на страницата на Министерството на иновациите и растежа - https://www.mig.government.bg/podkrepa-za-prehoda-kam-kragova-ikonomika-v-predpriyatiyata/.



Статия със свободен достъп